söndag 12 december 2010

Vindskydd

 Som jag skrev häromdagen insåg jag när jag var ute på promenad att jag behövde en enkel vindjacka /skaljacka som skydd mot blåsten, och nu är den klar och invigd.
 För att göra det smidigt för mig när jag promenerar och använder appen Cardio Trainer i min HTCtelefon sydde jag en ficka på ärmen där jag kan ha den. Dessutom funkar det bra om jag vill lyssna på musik eller radio när jag är ute och går. Då räcker sladden till hörlurarna bättre än om jag har den i de vanliga fickorna.

 Kragen är en rak ståkrage. Trots att jag brukar sy stl. 38 när jag syr i Ottobres mönster blev den här lite för smal vilket jag fixade med en extra infodring runt dragkedjan. Jag är ganska bredaxlad också så jag borde breddat den lite över ärmarna men det funkar som den här.

 Eftersom jackan är ofodrad sydde jag en liten bandkant runt sömmen i nacken. Jag tog helt enkelt en fin mattrase-remsa och kantade med.
För att fickorna inte ska hänga ner fäste jag överkanten med en träns mot framinfodringen.

Slutsatsen är att jag är mer än nöjd med min jacka. Den kommer att vara användbar både i vinter med varm tröja under och som vindskydd på sommaren utan något speciellt under.

Mönstret är från Ottobre Dam nr 5/09 och modellen är nr 19, Soft Shell fritidsjacka med lite småändringar.

9 kommentarer :

frisky frog sa...

Snyggsnygg och praktisk! Du klär i rött.

Efwa - Medea sa...

Tackar!

mona sa...

Otroligt snygg ! Bara tanken att komma på att sy en jacka tycker jag är beundransvärd. Grattis till den fina jackan.

Anna Maria sa...

Jättefin jacka.Så roligt att se att du tänker på fiffiga detaljer.

Syserine sa...

Jättefin! Kul med plagg till en själv!

Susilull sa...

Så snygg! Du är så duktig!
Och färgen, wow, så läcker!

Lena Andersson sa...

Super bra och fin jacka, färgen var perfekt på dej.
mvh Lena

Eva Hudin sa...

Oj, det var snabbt gjort. Och så fin den blev, jag tycker om färgen. Hoppas den kommer väl till pass!

maloppa sa...

Oj vilken läcker jacka, jag som är på jakt efter en bra skaljacka till mina vandringar. Tanken har inte ens slagit mig att man kan sy en, men nu ser jag ju att det blir jättesnyggt. Får ge mig ut o leta tyg o mönster genast - Maria