fredag 25 mars 2011

Inget att oroa sig för!

Att klippa i stickat är något som väldigt många drar sig för och till och med är rädda för. Det behöver ni verkligen inte vara. Tänk på att alla norsktröjor och säkert mycket annat i alla tider har stickats på rundsticka och sedan klippts upp för att sedan få kanter stickade i öppningen. De skulle ju aldrig ha fortsatt om det var farligt på något sätt.
Men nu ska jag visa mitt sätt och hoppas att det ska få några av er att bli mindre rädda och några till att åtminstone göra ett prov att klippa i.
Använd samma ullgarn som du stickat med. Men om ditt garn är väldigt slätt kan det vara bra att välja ett lite strävare, stickigare garn för virkningen. Det hakar i lite bättre. Och allra bäst har det fäst i vartannat när du haft plagget i blöt och sedan blockat det.

Det allra, allra viktigaste att tänka på är att du ska virka MITT i maskraden. Inte mellan maskorna utan mitt i maskan. Två rader smygmaskor, bredvid varandra och sedan ska det klippas mellan maskorna.
 På första bilden ser du att första, virkade raden är klar och jag håller på och sticker ner virknålen mitt i en maska. Garnet du ska virka med har du på undersidan och sticker i virknålen från framsidan, gör ett omslag runt nålen på baksidan och drar upp och igenom maskan på virknålen.
 Här ser du att tråden är på väg upp och du gör smygmaskor hela vägen, parallellt i de två maskraderna bredvid varandra. Mitt i maskraden, glöm inte det.
 Dra igenom tråden och sedan ner för att hämta upp en ny maska igen.
 På bilden nedan försöker jag dra isär delarna lite för att visa "stegen", trådarna mellan maskorna. De du ska klippa av när du är klar med virkningen. Just den här steeken är ganska fast stickad så det är svårt att se tydligt hur trådarna ligger mellan de virkade raderna.
 Jag tar fram saxen och klipper en liten bit. Mitt emellan de två virkade raderna. Lugnt och försiktigt med den vassaste saxen du har. Klipp med korta klipp så att du är säker på att du klipper rakt.
 Klicka på bilden nedan så att du får upp den i lite större format. Då ser du varje maskas halva "ögla i kanten på det klippta.
 Fortsätt att klippa och här ser ni att jag inte virkat klart innan jag började klippa. Det var lite svårt att komma åt så jag klippte lite i taget och virkade en bit till så länge att jag lätt kom åt.
 När du virkat klart, klipper du upp det hela och fäster trådarna i både början och slut. Gör det direkt så att de inte glider ur sitt grepp.
 Det blir en dekorativ kant av det virkade. På Stjärnhopsjalen kommer det inte att synas men om man tex. klipper isär en tröja till en kofta kan den virkade kanten synas på insidan om man vill.
 Jag vill att min Stjärnhopsjal ska ha en spets längst ner och jag kom på att om jag syr ihop uppläggskanterna på början av sjalen blir det ett fint 90gradigt hörn, som blir spets på sjalen.

 Nu ska jag "bara" plocka upp alla maskor runt hela sjalen och sticka en randig kant.
Här är sjalen nyss uppklippt och provas för första gången. En härlig känsla.

Lycka till och hör gärna av dig om du undrar något eller om jag varit otydlig. 

11 kommentarer :

mary-ann sa...

WOW vilket jobb du har gjort :)

När jag stickar norsktröjor så syr jag dubbla sömmar på sy maskin på var sin sida om maskan som jag skal klippa upp i.

Rät&Avig sa...

Vilken fin beskrivning! Har funderat på det där med att virka i stället för att sy...
Blir det mer elastiskt? Är det lika stadigt?
Ska nog testa på nästa sjal.
/Ann-Britt

Missen sa...

Den metoden ska jag pröva nästa gång, fin beskrivning och sjal/Marie

Efwa - Medea sa...

Ann-Britt: Jag tycker att det är lika stadigt och kanske lite mer elastiskt. Jag tycker dessutom det är mycket finare än att sy med symaskinen och känns mer äkta på nåt sätt. =D
Kul om ni testar!

Majstess sa...

Åh så fint det blir!! Men det ser fortfarande liite läskigt ut att klippa... Tack förresten för dina snälla kommentarer om min tröja!!

nitsirk sa...

Vilken bra tutorial! Du menar att det alltså inte behövs någon maskinsöm alls om man virkar smygmaskor? Nu kanske till och med jag får lust att prova... :)

Efwa - Medea sa...

Nitsirk: helt rätt. Det behövs ingen maskinsöm.

Metta sa...

Provade på det här sättet när jag gick kurs i somras på Väddö. Lätt att glömma hur jag gjorde, så det blir jättebra att kunna följa din tutorial när jag stickat färdigt min Stjärnhop och det blir dags att klippa. Stort tack!

nitsirk sa...

En fråga till: Kan man smygmaskvirka en sned kant om man vill klippa en rundning? Och hur gör man om man vill klippa av längs med maskorna, liksom klippa bort några varv, går det? Jag vill klippa till en halsringning nämligen :)

Efwa - Medea sa...

Nitsirk: Visst kan du göra sneda smygmaskvirkningar och klippa bort det du inte vill ha. Man behöver ju dessutom inte ha de två virkade raderna precis intill varann. Om du virkar på snedden tror jag att det är bra om du har en tunnare virknål än vad du haft till stickningen så att det blir tätt och bra.
Ser fram mot att se resultatet. Är det Koftan Stig som ska få sig en omgång?

nitsirk sa...

Tack för svaret! Då ska jag nog våga...

Jepp, det är Stig det gäller. Än så länge har jag ju inte ens delat på kropp och ärmar så det är långt kvar men jag planerar under stickandet. Jag har länge varit sugen på en stickad kavaj och jag tror det är dags nu :)