söndag 15 januari 2012

Väskinsats - Hur jag gjorde

Här finns en beskrivning för att sy en väskinsats som passar i de väskor jag har.
Om du också vill sy en följer du min beskrivning och ändrar måtten så att de passar dina väskor. Mät den minsta du vill kunna ha den i så passar den även i de större. Men det är ju självklart.
Så där ja, dags att leta i tyggömmorna. Jag klippte till yttertyg av ett plommonlila linne tyg och innertyg av ett prickigt bomullstyg. Du behöver en dragkedja, om du vill kunna stänga en av fickorna med det, annars hoppar du över det.
Du klipper till av yttertyg: väskdelen 48cm x 31cm, ytterficka 10x31 cm. Av fodertyg: inre foder 48 x 31cm, "foder" till ytterfickan 10 x31cm, ficka på insidan 20 x 45cm (viks dubbel = höjd 10cm) och ev. fickpåse till dragkedjefickan (bör vara ca 10cm bredare än dragkedjan är lång).
Dessutom kan du klippa till ett nyckelband i fodertyget om du vill ha en sådan eller så gör du det av en bit snedremsa, som jag gjorde. Längd ca 40 cm. Jag har även använt passpoalremsor i ovankanten. De gjorde jag av snedremsan och persiennsnöre. Lätt som en plätt att göra själv.
Så här gjorde jag: Jag började med att göra min passpoalremsa. Jag strök ut snedremsan platt och vek den sedan dubbel.
Vid symaskinen la jag persiennsnöret i vecket och sydde en raksöm precis i kanten av snöret. (Du ser hur det ser ut på bilden nedan, även om bilden är tagen senare.)
Till min symaskin finns en pressarfot med skåror undertill och den är bra att använda eftersom den styr snöret så att det ligger rakt.
Sedan sydde jag ytterfickan. Eftersom jag klippte den i två delar, ytter- och fodertyg sydde jag först ihop dem i överkant. Pressa isär sömsmånerna och lägg sedan aviga mot aviga.
Låt yttertyget råda lite så att inte fodret syns från framsidan. Sy en stickning.
Jag har olika färg på trådarna så att det blir rätt färg på var sida.

Ta fram yttertyget och vik dubbelt, med vikningen i väskans botten. Pressa. Mät ca 4 cm från nederkant och markera tex. med nålar.
Lägg ytterfickan räta mot räta med den "öppna" sidan vid markeringen. "Öppna sidan" är det som ska bli fickans botten.
Sy fast med en raksöm och vänd sedan fickan uppåt. Pressa och nåla fast i sidorna. Låt det gärna vara lite luft i botten på fickan. Dra alltså inte fickan för hårt uppåt.
Mät ut de fack du vill ha på ytterfickan och sy dem. Jag sydde med knapphålssöm den översta biten för att göra det extra starkt och jag sydde inte ända ner för att föra det lättare för prylarna att få plats.

Vänd nu andra sidan mot dig. Dags att sy dragkedjefickan. Om du inte vill ha en sådan struntar du i det här momentet eller så syr du kanske en ytterficka på den här sidan också. Ett fint sätt att sy i en dragkedja för en ficka är att sy den som Hello gjort i sin tutorial. Kolla där eller sy på vilket sätt du har lust med.
Jag har trådmarkerat var ficköppningen ska vara.
 Till slut är dragkedjan isydd och fickpåsen ihopsydd. Jag klippte en lite för smal fickpåse och därför sticker dragkedjan ut på vänster sida. Men du klipper såklart rätt och får ingen öppning i sömmen. ;-)
Så är blev det! Snyggt tycker jag.
Dags för nästa moment som är lite enklare.
Jag syr ihop sidorna på yttertyget och syr av hörnen för att få botten och sida.

 Jag syr av hörnen, och sömmen är ca 7 cm = bottens och sidans bredd. Jag klipper inte av hörnen men det kan du göra om du vill.

På bilden ovan ser du att det blir en platt botten.
 Dags för fodret. Jag syr ihop ena sidan och nålar den lite längre innerfickan på insidan på samma sätt som ytterfickan.
 Här är innerfickan fastsydd och jag har nålat fast mitt blivande nyckelband i den osydda kanten för att inte glömma att sy fast det samtidigt som den sista sidsömmen sys. Snedremsan till nyckelbandet har jag vikt dubbelt och sytt en stickning. Jag slår fast tryckknappar i änden där jag kan fästa nyckelknippan och sedan lätt ta loss den vid behov.
Sy sidsömmen på innerfickan men lämna en öppning där du vänder ut väskan på slutet.
 Jag valde att ha en passpoalremsa i överkanten på min väska och på bilden ovan syr jag först fast den på innerfickan.
Här har jag nålat innerväskan räta mot räta mot ytterväskan och sedan syr jag ännu en gång i samma söm där jag tidigare sytt fast passpoalremsan. Till höger syns öppningen i innerväskan/fodret.
Vänd nu väskan genom hålet. Sy ihop öppningen, antingen för hand eller vik ihop kanterna lite och sy med en smal stickning på maskin. Pressa längs överkanten och sy en stickning nån mm från kanten.

Voilà så har du en väska att förvara alla dina saker i och du kan lätt flytta alltihop mellan de olika väskorna du använder.

7 kommentarer :

Maria sa...

Tack för den! En sån kan jag verkligen behöva! Ha en fortsatt fin helg!

Otaliga projekt sa...

WOW! Vilken tutorial. Mitt kunnande räcker nog inte till allt, men jag ska nog testa nån dag.

fale artut sa...

Det kan vara praktiskt vid många tillfällen! Tack!

Unknown sa...

Tack snälla för den. Den kan jag behöva.
Kram Yvonne

hennihenni sa...

Snyggt och fin tutorial! Använder för tillfället bara en (favorit) väska, men håller detta i minnet för framtiden!

Hamrånge slöjdare sa...

Vilket jobb!!! Men väldigt snyggt!

Efwa - Medea sa...

Det som tog mest tid var dragkedjefickan. Annars går det ganska fort, faktiskt.