onsdag 22 januari 2014

Stickning

 Många av er som läser här gillar nog stickning mer än sömnad, men jag kan ha fel. Hur som helst vill jag ju visa att jag faktiskt stickar också. Jag både morgon- och kvällsstickar och däremellan pluggar jag franska, lär mer om webben och SYR. Koftan på bilden ovanför är Keynote som jag hittade i Twist collectives vinterupplaga. Jag stickar den i Jitterbug i en ljuvlig grön färg, velvet leaf. Koftan är lite lik Emelie men stickas uppifrån och ner, vilket jag tycker är mycket bättre. Hade min Emelie varit stickad så hade jag tex kunnat förlänga den lite.
Jag stickar också på Bows and Arrows av Maria Olsson, och den går framåt. Färgen är lite djupare än på bilden men jag lyckades inte få till den rätta nyansen. Inte på min skärm i alla fall. Tack vare appen KnitCompanion på min iPad lyckas jag hålla koll på diagrammen på alla olika stickningar jag har på gång. Och det är verkligen en hjälp när man som jag, stickar lite här och lite där. Nu är startsträckan inte alls lika lång när jag är säker på att jag hela tiden vet var jag är.
Tygerna i bakgrunden är till kommande syprojekt. Det blommiga till en morgonrock/kimono och det roströda på nedre bilden ska bli ytterligare en Pavot-kappa, den här gången ofodrad med Hong Kong Seams.

5 kommentarer :

Iréne JB sa...

Har varit sugen på en Emelie men inte börjat på någon. Kanske ska skriva upp den här på listan också...
Så en fråga om KnitCompagnion. Har du gratisappen eller köpevarianten? Har just nu gratisversionen och fungerar på om det är värt att skaffa köpe. För den är riktigt bra för att hålla ordning på diagram och varv.

Efwa - Medea sa...

Jag köpte appen efter att ha testat lite. Det är såå många funktioner som inte finns i gratisappen och stickar man mycket är det verkligen värt pengarna.

Carina sa...

Den där sjalen gillade jag. Själva konstruktionen alltså. Jag sydde mycket förr men numera blir det bara stickning för min del. Men jag kollar din blogg ändå.

AnnaF sa...

Jag har skaffat KnitCompanion, men har inte lärt mig att hitta de bästa finesserna än. Jag har iofs inte tagit mig tid att gå igenom tutorials än :)

Anonym sa...

Tack för tipset om KnitCompanion.