onsdag 23 juli 2014

Inget nyköpt garn

Igår la jag upp till en ny sjal. Det blev en Shetland Triangle Lace Shawl men jag använder en annan uppläggning än i mönstret. Det är The Rainey Sisters uppläggning Sweet Dreams Cast On för att slippa bucklan som gärna blir vid nacken när man börjar en trekantssjal upptill. 

Det innebar att jag fick rita om diagrammet eftersom själva uppläggningen och startvarven gör att jag har 35 maskor innan jag börjar på mönstret istället för 5-7 som det brukar vara annars. Det var både tidskrävande och blev sådär i början men det är inget som kommer att synas när jag kommit en bit. Men sjalen kommer förutom att slippa puckeln mitt bak även bli mer rundad vid halsringningen. Lite halvcirkelformad på nåt vis.
 Jag stickar med dubbelt garn. Det övre är ett ryskt spetsgarn 100% merino som jag vann i Piggeluddes blogg och det undre är 100% silke, köpt hos Charima i Stockholm.

1 kommentar :

frisky frog sa...

Vilken härlig färg! =)
/kram