fredag 1 augusti 2014

Kapselgarderob

Kapsel som i hölje, inneslutning. Dvs., i det här fallet en avgränsad mängd kläder som används under en viss tid. Jag är med i FB-gruppen Sy garderoben - med en plan och senaste tiden har det diskuterats en hel del om att skapa sin Capsule Wardrobe efter det att någon hittat bloggen Unfancy där bloggerskan skriver om hur hon planerat sin garderob och massor med tips om hur man kan göra.
Idag plockade jag ut allt i min garderob och upptäckte till min förvåning att jag hade massor med kläder som inte passar för en provencalsk sommar. Alltså fick de inte komma in igen. En del av kläderna får följa med till Sverige nästa vecka eftersom jag helt säkert även behöver rensa ut och sortera min garderob där.
En fördel som skulle följa med den här metoden var att min stil skulle bli tydligare men det tar nog ett tag. Jag tycker inte att jag ser det så tydligt just nu, men samtidigt fick jag tänka till och verkligen känna efter om jag älskade att använda ett plagg. Det var nog det som var det svåraste att avgöra om plagget verkligen skulle få hänga i garderoben eller rensas ut. Vissa plagg vill jag bära men gör det ändå inte = det ska bort.

3 kommentarer :

Ullfull sa...

Det skulle jag också behöva göra! Så smart!

Kattis sa...

Det där måste jag ta tag i, snarast!

Metta sa...

Tack för länken till Capsule Wardrobe! Verkligen inspirerande! Passar mig utmärkt eftersom jag flyttat, rensat ut mycket i min garderob och vill börja med en nystart och nytt tänkande. Ska bli spännande att följa!