söndag 17 januari 2016

Tänd en brasa

Igår kväll fick jag se att Rimna satt och rullade tidningspapper och rullarna skulle bli tändklampar. Jag frågade hur hon gjorde och fick en instruktion och självklart ville jag testa. När man som jag bor i ett urgammalt hus på landet och att elda i vedspisen och ibland i kakelugnarna hör till vardagen, vill i alla fall jag förenkla det så mycket det går.
Vi har prövat att köpa braständare men även om jag använt dem känns det inte så bra. Men om de här fungerar bra kommer jag definitivt fortsätta med dessa. Tidningar och ljusstumpar finns ju alltid och nu ska jag berätta hur även du kan göra egna tändklampar.
Du börjar med att göra rullar av tidningspapper. Jag tog en sida, vek den tre gånger längs långsidan och rullade sedan hårt, fäste en tejpbit för att hålla ihop det tills jag kunde göra en knut med ett snöre runt. Tejpen lossnar tydligen när de står och drar i stearinet men visst blir det fint med lite washitejp. Har du ingen washitejp behöver du självklart inte köpa någon utan ta tex lite målartejp e.dyl. Men vi som har några rullar washi kan använda dem till det här.
 Jag har i hela mitt liv, förutom de senaste 10-15 åren stöpt ljus innan jul och jag har massor av material till det. Jag plockade fram lådan med ljusstumpar och grytan att smälta stearinet i och satte igång. Det är viktigt att du smälter över ett vattenbad eftersom stearin är väldigt brandfarligt.
 Här har jag bara lagt i två stumpar men jag fick fylla på med ytterligare några under tiden för att det skulle vara tillräckligt. Ett alternativ är att smälta ganska många stumpar, låta tändklamparna stå och dra och sedan låta stearinet stelna i kastrullen och när du gör nästa gång ställer du bara kastrullen i ett vattenbad och låter det smälta igen.
 Här har jag ställt mina rullar i kastrullen. Jag gjorde 20 stycken den här gången för att pröva hur bra jag tycker att de är. Men nästa gång gör jag nog så många att de fyller hela kastrullen. Nu låter du dem stå och dra på svag värme i en timma.
Vänd rullarna efter en halvtimme
Efter halva tiden vänder du på dem så att de får suga upp från andra hållet också. Jag har som sagt vedspis och jag ställde först kastrullen i vattenbad på ena kanten men efter ett tag fick jag lyfta av det och ställa vid sidan om spisen på ett underlägg för att vattnet inte skulle börja koka.

 När de stått och dragit på svag värme i en timme tar du upp rullarna och lägger dem att svalna/torka/stelna på en tidning. Den tidningen blir helt säkert bra att tända med sedan.
 Eftersom det var lite stearin kvar i botten efter en timme la jag ner ytterligare fem rullar i kastrullen så att de får suga upp det som var kvar och inget går till spillo.
Tändklamparna passar förresten även ypperligt att ha i ryggsäcken på utflykten om du tänkt tända en brasa. Även då kan ju lite hjälp behövas.

2 kommentarer :

Myggan sa...

Så smart, här ska testas! Tack för tipset. =)
/Anna

Unknown sa...

Så fiffigt och ett riktigt bra tips när man har ljusstumpar kvar.