fredag 16 december 2016

Att få allt gjort

Nu närmar sig julhelgen och då ska allt vara klart. Jag har gjort en lista i min bujo där jag skrivit upp allt jag ska göra men idag kände jag att jag behöver få det mer visuellt för att verkligen få allt gjort. Det var i den stunden jag kom på att jag någon gång sett en slags planeringstavla där en sätter upp post-it lappar med allt som ska göras och sedan flyttar en över lapparna till en spalt med saker på gång och till sist flyttar en över lapparna till gjort. Efter lite googlande har jag lärt mig att det heter Kanban efter ett japanskt ord som ungefär betyder anslagstavla. Det finns massor att läsa om Kanban och här är ett inlägg där det beskrivs.

Jag tog washitejp och gjorde tre spalter på sidan av mitt kylskåp. Det syns bara när jag är längst in i mitt lilla kök och ingen annan än jag behöver se det. I mittenspalten är de lappar med de uppgifter jag ska jobba med idag. Nu hoppas jag att jag ev. hinner någon mer sak men jag ska inte försöka för mycket. De här tre är de viktigaste uppgifterna idag.
Har du gjort något liknande? Skriv gärna en kommentar och berätta så jag får lära mig lite mer. 

2 kommentarer :

AlpakkaAnna sa...

Olika typer av planering med gula lappar eller kort är något vi ofta använder oss av på mitt dagjobb.
Kanban brukar beskrivas så att man prioritera allt jobb som ska in och man måste alltid ta den uppgiften med högst prioritet först.

Jag använde ungefär samma typ av visuella flöde som du för ett par år sen. Jag vet inte om det hjälpte så mycket. Jag försökte ha "Daily stand up" för att dela ut dagens uppgifter, men alla var inte lika involverade som jag, hahahha!

Men det är absolut ett väldigt bra sätt att få upp vad som återstår att göra inför en hård deadline.

Efwa - Medea sa...

Tack Anna för tipset!