onsdag 22 februari 2017

Sy- och hantverksfestival

I fredags åkte jag till Stockholm för att jag och äldsta dottern hade bestämt att vi skulle gå på syfestivalen och föreningen Stickas årsmöte som hålls i samband med syfestivalen varje år.

På fredagen gick jag på stan och besökte lite olika affärer som jag velat besöka på riktigt. Jag var bl.a. på Makeri 14 i Gamla Stan, där jag träffade Stephanie som jag bara träffat på instagram tidigare. Jag köpte också lite av hennes egenfärgade sockgarn, Stockholm Woolery och det kommer jag troligtvis sticka en babykofta av till någon av de senaste barnbarnen.
 När jag kom till dottern fick jag också de tre nystanen Lamauld (länk till TantKofta) som jag beställt tillsammans med henne från Tantkofta. Washitejpen hittade jag på Bookbinders.

Väl på syfestivalen gick vi några timmar och tittade runt innan årsmötet. Vi skyndade oss till Tant Koftas monter eftersom det brukar bli väldigt fullt där efter ett tag. Vi pratade med både Lotta och Erika som var där och pratade om deras nya garn Färgspel. Jag köpte en färgkarta så att jag kan tänka ut hemma vad jag vill ha för färger om/när jag ska beställa. Jag hade förbeställt stickor och kablar både från Stäkets Hantverk och från Garn & Mera. Jag köpte också lite trikå med elefanter hos Allgots, som är en ganska ny tygtillverkare där alla tyger har GOTS-märkning. Och passande mudd på ett annat stället. Nu är tygerna tvättade och ligger och väntar på att bli tillklippta. 

Efter att vi ätit lunch gick vi på årsmötet som var snabbt avklarat. Det var första gången som jag var med som vanlig medlem. Jag har ju under flera år varit en av styrelsemedlemmarna men det var skönt att bara vara "vanlig" medlem den här gången. Efter årsmötet åkte dottern iväg till andra saker och jag gick några timmar till. 

 Då hittade jag mer garn att köpa. Det blev en härva Angorett, ett stort nystan regnbågsfärgat Kauni och några smånystan sockgarn som jag ska ha till min virkade zigzag-filt. Dessutom köpte jag några paket marinblå kam-knappar till bebiskläderna jag ska sy.
 Jag stannade till vid ett workshopbord där Johanne Ländin från podden Nördic Knitting pratade om fairisle-stickning och om det hade funnits en plats skulle jag ha suttit ner. Men det var fullbokat när jag kom på det.
När jag kom hem till dottern på kvällen var jag helt slut i ben och fötter. Jag borde kanske haft på mig stödstrumpor men det hade jag inte en tanke på. Nu är det bara att sätta igång att tillverka saker av allt jag köpt.

Inga kommentarer :