tisdag 18 juli 2017

Färga garn

För ett tag sedan köpte jag Angorett när Tant Kofta sålde ut sitt lager. Jag köpte fyra härvor cerise för att sticka en tröja i dubbelt garn. Men när jag stickat ett prov insåg jag att jag inte gillade strukturen utan hellre ville sticka med enkelt garn. Då stod jag plötsligt med garn till två tröjor och två tröjor i samma färg ville jag inte ha så jag började fundera på vilken färg jag ville ha istället och jag tänkte att mörklila skulle bli fint. Och enkelt att färga.
Den nya färgen när den torkat
Jag valde helt enkelt att färga över det cerise garnet med marinblått. Till 2 hg garn blev det till slut 3 gram färg av Zenits ullfärg
Garnet innan färgning
 Jag knöt om härvorna på ytterligare två ställen och la dem sedan i blöt med ättika.
Garnet i blöt i vatten plus ättika
 Garnet fick ligga länge i blöt så att jag skulle vara säker på att det skulle bli genomblött ända in i kärnan av tråden.
 Jag valde att blanda till 2 gram i första badet för att få den bästa färgen och när jag märkte att garnet dragit på det mesta och fortfarande såg lite cerise ut blandade jag till ytterligare ett gram, plockade upp garnet och rörde ner den nya färgen innan jag la i garnet igen. Jag hällde också i lite extra ättika så att det skulle dra på ordentligt. Jag hade på värmen tills jag märkte att den mesta färgen sugit in i garnet och sedan lät jag det ligga kvar tills det svalnat en del. Sedan sköljde jag och tvättade ur det lite med ulltvättmedel.
När det var torrt nystade jag upp härvorna och började sticka. Jag har tänkt sticka en Polwarth Pullover med mönster från Ysolda. Det kommer nog att bli väldigt fint för garnet har lite skiftningar från riktigt mörkt lila till lite mer ceriselila.

Inga kommentarer :