söndag 30 juli 2017

Sy en stickpåse!

Du har väl inte missat att Tantkofta eller Lotta som hon heter, har haft en sew-along på instagram. Hon la ut steg-för-steg-instruktioner (#påsenbitförbit) till hur en kunde sy en stickpåse och så kunde den som ville hänga på. Du hittar många olika varianter om du söker efter hashtaggen #koftansstickpåse.
 Jag märkte att jag hade flyttat de flesta av mina mönstrade tyger till mitt svenska syrum, men lite hittade jag.
 Jag sydde med två band, som dras åt varsitt håll. Lätt att få påsen att hålla ihop när det är två band.
 Jag sydde också ihop påsen på ett lite annat sätt än Tantkofta gör i sin beskrivning. Jag lämnade en liten öppning i ena sidsömmen på fodret, la sedan fodret och ytterpåsen räta mot räta med de två kanalerna emellan och sydde sen runt och vände ut det hela genom öppningen i fodret. Sedan sydde jag en stickning längs överkanten och sydde även igen hålet i fodret.
Om du tittar noga i min påse så sydde jag också fast en ficka på foderdelen innan jag sydde ihop de yttertyget med innertyget. Det är bra för att ha koll på lite småsaker. Voilà så är påsen klar.

Inga kommentarer :