lördag 12 maj 2018

Me Made May - de första 10 dagarna

I år är fjärde året jag är med i Me Made May-utmaningen (info här). Jag satte som mitt motto för den här månaden att inte visa upp något som jag visat tidigare år i #mmmay och det fungerar ganska bra. Problemet är att jag är i mitt svenska hem och där finns inte så många plagg som jag inte haft med tidigare, men jag ser till att det blir nya outfits i alla fall. Men förutom några dagar då jag burit plagg jag köpt på secondhand och inte visar här har jag lyckats få ihop lite nya outfits. Här kommer en presentation av de första 10 dagarna minus några dagar av anledningen ovan. 
 Dag 1 bar jag en Laurel blus i Libertytyg (mönster från Colette Patterns) och en pennkjol i pontetrikå. (mönster från La Maison Victor). Upptäckte just att kjolmönstret finns att skriva ut gratis.
 Dag 2 bar jag min favoritklänning "Jurk van Janice", som jag sytt i både marinblått, svart och rött. Det var den svarta jag hade med i LBD tävlingen på Pattern Review i november. Mönster från den holländska tidninngen Knipmode.
Dag 3 bar jag en Laurel Dress. Den var min provklänning när jag skulle sy en i grönt siden till sonens bröllop förra sommaren. Till den har jag en långkofta i linnetrikå, mönster från Knipmode. Även den har jag sytt ett flertal gånger.
 Dag 4 bar det av till Sverige. Bilden tog vi vid fem-tiden på morgonen när vi kommit till Marseille flygplats. Jag bar en ärmlös Granville skjortblus, min Dark Pearl-kofta och en ljusbeige pennkjol i twill. Mönster från burdastyle kombinerat med Gertie's Pencil Skirt.
 Dag 6 bar jag en nysydd t-shirt efter ett mönster från Ottobre Woman. Jag har sytt den förut och trivts bra i den så nu är det dags att sy fler. Denna var ett test i en mindre storlek än tidigare och jag ska göra några ändringar när jag syr den igen. Kjolen är en nysydd favoirt. En jeanskjol efter ett Ottobre-mönster.
 Dag 7 var jag barnvakt till ett litet barnbarn och på promenaden bar jag en tröja stickad i lingarn. Jag hade inget mönster med härmade strukturen på en tröja jag sett på bild. Till den hade jag jeanskjolen ännu en gång.
 Dag 8 bar jag min ärmlösa Granville igen och här syns den. Jag trivs verkligen med ärmlösa skjortblusar eftersom det inte blir det minsta knöligt under en kavaj eller kofta.
Dag 10 har jag min laxrosa t-shirt från Ottobre igen, den här gången med en Mabel Skirt, i leopardmönstrad pontetrikå från Skroten, mönster från Colette Patterns.

Som vanligt funderar jag över min stil och även om jag nu har plagg jag trivs väldigt bra i har jag börjat tänka att jag behöver ändra lite eller kanske är det bara småjusteringar.

  • Jag behöver mer färg. Förr klädde jag mig väldigt färgglatt men nu är det mest marinblått, vilket jag ALDRIG hade förr. Blått har nästan varit bannlyst i min garderob. Men nu har jag väldigt mycket och trivs med det. Men nu behöver jag föra in mer färg. Vi får se i vilken riktning det går. 
  • Jag har också tänkt att jag kanske inte ska sy fler toppar i libertytyger. Även om jag både älskar att bära plaggen och tycker att tygerna är väldigt vackra, så kanske det är lite för gulligt. Jag ska se om jag kan hitta lite andra mönster och pröva på att sy olika plagg i dem. Både blusar, toppar och klänningar. 
  • Jag är också sugen på att sy byxkjol, har mönstret till Muscade Jupe Culotte. Och jag har även inhandlat mönstret till Lander Pants som jag ska sy både shorts och byxor i. Får se hur det kommer att kännas.  
Jag återkommer med kommande dagar och mina fortsatta tankar om min garderob. Kommentera gärna så att jag ser att du varit här!



1 kommentar :

Heidi sa...

Det ser bra ut på bilderna. Du har blivit säkrare på din stil över åren:)