torsdag 13 december 2018

Förädling och återbruk

På marknaden i Arles är det en stor secondhand-del som jag ofta genomsöker. Det är både traditionell secondhand men en del är nog också plagg från affärer som stängt igen eller nåt. Ganska ofta hittar jag plagg med lappar kvar. Men de kan ju ha hängt i någons garderob.
Det jag tittat efter den senaste tiden är lammullströjor. Efter att jag hittade en mörklila i 100% cashmir har jag fått upp ögonen på att det ofta finns fina lammullströjor till både mig och mannen. Numera har han tre olika och jag har två eller tre som jag trivs med. Jag köper herrstorlek och så har jag sytt om dem så att de passar mig.
 Men den senaste veckan har jag hittat några färgglada lammullströjor och så fick jag idén att sy om dem till ullbyxor till barnbarnen. På en tröja i herrstorlek får jag ut två par byxor om storleken är max 104/110. När jag dessutom får tre tröjor för enbart 5€ blir det ett bra styckpris för mellanlagerbyxor att använda under overallen.
Ett par byxor klipper jag av ärmarna och det andra paret klipper jag på kroppen. Du kan se på den översta bilden hur jag lagt ut mönstret.
Nu ska de bara sys ihop och dessutom har jag tänkt tova ihop resterna i tvättmaskinen och sedan klippa ut lappar att sy fast på knäna så att byxorna håller när barnet kryper runt.

Inga kommentarer :