lördag 8 december 2018

Lite enklare

Nu när det är kyligare ute är det skönt att elda i kamin, vedspis eller kakelugn, vilket du nu har. 
Sedan jag började göra egna tändklampar av rullat tidningspapper indränkt i stearin från ljusstumpar går det väldigt mycket lättare att tända i vedspisen på morgonen. 
Jag gjorde nyss en ny omgång och jag börjar med att vika ett blad tidningspapper från långsidan några gånger och rullar sedan ihop till en hård rulle från andra hållet. Jag sätter en bit washitejp på för att hålla ihop. Det har ingen funktion att det är just washitejp, men eftersom jag har det och tycker om när saker är vackra använder jag just den tejpen. Washitejp är en slags papperstejp, lite lik målartejp och jag använder den annars i min kalender och Bullet Journal. 
Innan jag ställer ner rullarna i det smälta stearinet knyter jag lite snöre runt för att hålla kvar tejpen om den skulle få för sig att lossna när det blir varmt och stearinet sugs upp i pappret. Det blir ju också fint. 
Så här ser rullarna ut när de är upplagda på en tidning för att torka. När de är torra och svala lägger jag dem i en glasburk som jag har nära vedspisen för att lätt komma åt dem när det är dags att tända. 

Här hittar du mina tidigare instruktioner till hur jag gör mina tändklampar.

3 kommentarer :

Heidi sa...

Praktiska och fina:)

Lena sa...

Jag är oändligt tacksam för ditt tips om de här för några år sedan. Även jag som är en usel braständare får nu snabbt en brasa varje gång. Dessutom bra gå-bort-present.
Än en gång tack för tipset

Efwa - Medea sa...

Ååh vad roligt Lena! Visst är de bra och väldigt uppskattade även som gå-bort-present. Har faktiskt glömt bort det sistnämnda och ska nog faktiskt fixa några buntar att ha till olika "kalas" vi ska gå på.