söndag 7 juli 2019

I ett hett Provence

Idag är det EFIT-dag, alltså en dag då en tar en bild i timmen. OM minnet är bra alltså, annars blir det en bild då och då. Fler som fotat idag hittar du på ettfotoitimmen.se/
(Jag har problem med bildöverföringen så några kvällsbilder kommer inte förrän i morgon.)
 07:50 Jag hade varit vaken nästan två timmar när jag tittade på telefonen och såg påminnelsen om att det var EFIT-dag idag. Vi har planerat att åka till stranden och när det är mest moln och bara en liten strimma blått är det inte så kul...
En stund innan nio går jag min power walk längs floden Rhone. Trots att det är tidigt är det väldigt varmt och med det tungt att promenera fort.
 Strax innan 10 fixar vi fika att ta med till stranden, eller egentligen är det frukost.
 Strax innan elva är vi nästan framme vid havet och får vänta medan ett stort antal motorcyklar passerar. Det var nog 50 stycken som körde mot en färja som kör över lilla Rhone.
Det kom en rejäl regnskur på vägen men väl på stranden var det riktigt hett och strax innan tolv njuter jag av havsluften. Havet var 29-30 grader varmt och det var underbart!

13:50 var inte ensamma om utrymmet som ni ser. Stranden är jättestor så det blir ändå inte speciellt trångt vilket är skönt.
På väg hem fotade jag ett av många solrosfält. Det är fantastiskt att se de gula, böljande fälten.

Just nu kl. 22 har vi nästan 30 grader varmt. Ute är det skönt men tyvärr har vi ingen kyla på övervåningen och där/här är det alltså mer än 30 grader varmt. Vi har precis kunnat öppna dörrar och fönster och har bordsfläktar igång för att röra runt luften lite och innan vi går och lägger oss får vi duscha kallt för att kunna somna.

8 kommentarer :

Hanna sa...

Men oj vad varmt! Här hos oss ligger det på runt hälften just nu...

Ulrika sa...

Här är det inte lika varmt, nej. :-) Igår kväll kom tjocktröjan på, det var bara 14 grader och blåste rätt kalla vindar.

Micke sa...

Härlig utetemperatur och inte minst vattentempen! Men inte lika kul då man har det inne och sen ska försöka sova i.

Här hemma är det lite som att sommaren gått vilse som en bekant till mig skrev.. Ligger lite i detta med max 19 grader de närmaste 10 dagarna om vädertjänsten har rätt.

Annika S sa...

Tack för titten, och en dag vid stranden är inte fy skam. Kommer ni inte att sakna allt?

Ariella sa...

Tittar in på din dag. Ni har lite varmare än vi har det i Sverige.

Anni sa...

Läser om din mamma och beklagar förlusten. Känner att jag behöver ta en tur över till min egna lilla mamma idag.

Vilka vädersvängningar det varit i sommar! Först var det varmare i Sverige än på kontinenten, sedan var det varmt överallt och nu är det "normalare" i Sverige igen ...
Lyxigt med sådan strand som den ni far till, men lite väl varmt i vattnet var det väl?

Efwa - Medea sa...

Annika S: Visst kommer vi att sakna vissa delar, framför allt ljuset på vintern. Men jag gläds åt alla ljusa vintrar vi haft och ser till att uppleva nya saker framöver. Kanske blir det ibland att vi åker hit på besök om det känns alltför mörkt och dystert vid vårt svenska hem.

Efwa - Medea sa...

Anni: Upp till 30 grader i vattnet är det ändå en viss svalka. Men ner till kanske 24 är okej tycker jag. Runt 20 är för kallt för mig så då struntar jag hellre i att bada om det inte är extremt varmt i luften förstås. =D

Tack för omtanken <3