söndag 10 maj 2020

De första 10 dagarna

 Tänk vad tiden går, snart är det mitten av maj. Hos oss har inte björkarna slagit ut än men jag har sett att på orter några mil bort skiftar det mesta i grönt just nu. Jag
Här syns vad jag haft på mig dag 6 - 10 maj. Bilderna är inte i "rätt" ordning enligt dagarna men det gör förstås inte så mycket. Jag beskriver rad för rad från vänster till höger.
bild 1 har jag på mig en av mina Zadie Jumpsuit. Jag sydde denna för precis ett år sedan och blev själv förvånad hur väl jag trivs i den. Sydde ganska snabbt en vinröd också och den kommer antagligen med på en bild innan Me Made May är över.

Bild 2 visar mitt senaste tillskott, en blå k2204 från Line2Line. Jag har tidigare visat min vinröda variant och jag har också en i ullinterlock i svart som nu ligger i vintervila. Klänningen är verkligen en favorit.

Bild 3: På nästa rad, längst till vänster bär jag en skjortblus från Ottobre, sydd i en tunn vinröd bomull. Jag gillar den mycket trots att den egentligen syddes som test av mönstret och jag bara tog ett tyg som jag inte visste vad jag skulle ha till. Men den är en favorit och jag har använt själva "kroppsdelen" och kombinerat med en krage från ett annat mönster för att sy en skjortblus med krage. Den ligger just nu i pipen intill symaskinen. Kjolen är Camden Skirt från Nina Lee.

Bild 4 visar en klänning jag sytt efter ett mönster från Allt om Handarbete 12/2019 och tyget är en viskos jag köpte för länge sedan på syfestivalen för att den skulle bli en blus. Men jag lyckades få ut en klänning och det är jag glad för även om jag fick göra lite ändringar, bl.a. kortare ärmar.

bild 5 bär jag en blus från OttobreWoman som jag sytt i ett libertytyg och en denimkjol också sydd efter ett mönster i en gammal Ottobre. Blusen är skön att bära men jag är inte 100% nöjd med hur den ser ut på.
Här är en översikt över de plagg jag använt de första 10 dagarna i maj. Ganska enhetlig färgskala men jag är inte förvånad.

2 kommentarer :

Heidi sa...

Jag gillar verkligen alla som visar vilka kläder de bär under maj månad! Jag syr inte längre (symaskinen stals förra gången jag flyttade). Men nån gång lär jag ju köpa ny symaskin och börja sy igen, och under tiden låter jag mig inspireras:)

Jag gillar hur väl dina kläder sitter på dig, och vilken enhetlig stil du har!

Efwa - Medea sa...

Tack Heidi! Så trist att bli av med sin symaskin. Tur ändå att du har stickningen. =D
Jag blir glad av att höra att du tycker att jag har en enhetlig stil. Ganska ofta tycker jag själv att jag är för splittrad och inte har koll på min stil. Men samtidigt är Me made May verkligen ett sätt att känna efter vad jag trivs bäst med och vilka outfits jag gillar mest när jag ser hur de ser ut på mig.