fredag 11 februari 2022

Fem en fredag

Saknar bloggandet men tar mig ändå inte riktigt tid till det. Men efter att ha fått påminnelser i telefonen ett antal fredagar tar jag äntligen tag i att svara på Elisas frågor.

Men först måste jag bara glädjas åt att det ljusnar tidigare och tidigare på morgonen. Bilden togs strax innan 08 i morse.

Idag handlar frågorna om skräp. 
  1. Var finns mest skräp hemma hos dig?
    Som för många andra är det saker som ska till återvinningen som blir mest skräpigt. Just nu skräphörnan i hallen. Jag gillar det inte men mannen tycker det är smidigt som påminnelse. Det får vara okej så länge ingen ska komma på besök. 
  2. Hur många mejl finns i din inkorg?
    För det första har jag inte bara en mail-inkorg. Jag har tre olika konton med sina egna inkorgar, en privat och en för vardera av mina företags-ben. Två av dem har extremt många mail. Men jag rensar hårt ibland och om jag inte har tid/lust att gå igenom gamla mail lägger jag dem i en speciell mapp som jag inte behöver titta i utan kan rensa i när/om jag får tid. 
  3. Vad är det äldsta som ligger i din frys?
    Jag gissar att det är förvälld svamp. Vi plockar mycket svamp och innan vi skaffade en svamptork, förvällde jag och la i frysen. Tack för påminnelsen. Nu blir det nog svamp till någon rätt i helgen.
  4. Vad har du sparat som är trasigt?
    Jag har helt säkert någon tavla med trasigt glas på vinden. För övrigt är jag ganska bra på att göra mig av med trasiga saker. Jag har t.ex. svårt för att dricka ur glas eller muggar som är naggade i kanten. Men tavlan... 
  5. Vilket rum tar längst tid att städa?
    Längst tid tar definitivt mitt syrum. Först ska jag plocka undan, sortera, leta och sedan hittar jag säkert en mönstertidning som ska bläddras igenom. Det är skillnad på att städa i ett hus där det bor två vuxna personer jämfört med när barnen var små och jag dessutom hade dagbarn. Det behövde städas varje dag.... Såå skönt att tiderna förändras.
Nu ska jag kolla runt hos de andra som länkar sitt blogginlägg hos Elisa. Blir du sugen på att följa mig och läsa om att sy kläder och få sytips hittar du mig på instagram som @med_ea. Det är där jag oftast befinner mig. 

12 kommentarer :

Hanneles bokparadis sa...

lite slarvigt får det vara, har slutat att städa bara för gäster… oftast de vuxna barnen som kan komma överraskandes 🙂

Heidi sa...

Jag har fått intryck av att du är en ganska organiserad person, som gillar "var sak på sin plats":)

Men välstädat är väldigt trevligt, även om det inte händer varje dag:)

Bokdamen sa...

Har också skräp i hallen lite som påminnelse, en hörna som inte syns så bra men om det blir mycket så syns det förstås….men det får det göra så länge det inte blir för mycket ;)

Susjos sa...

Alltid kul att läsa andras svar i "fem en fredag", och ack ack, detta skräp som ska sorteras, lite jobbigt är det, för det tar ju aldrig slut!
Ha en fin helg!

Paula Merio sa...

Hej, jag brukade hälsa på hos dig tidigare i blogglivet när du var mer aktiv. Man hinner inte med allt man vill, och då får man välja!
Tyvärr är jag född med tummen mitt i handen både vad gäller handarbete och andra praktiska göromål.
Ha det gott och trevlig helg

Kina sa...

Det är märkligt hur mycket skräp det blir i ett hushåll. Allting är ju också så väl förpackat, ibland både i kartong och plast. Dessutom är det mesta nästan omöjligt att ta sig in i, i alla fall om man har ont i händerna. Men jag tror att vi svenskar är ganska duktiga på att sortera själva. Vi är ett disciplinerat folk! Trevlig helg!

Boel sa...

Hej igen Efwa! Så roligt att höra av dig igen. Jag är lite nyfiken på hur du upplevt återflytten från Frankrike till Sverige? Plus och minus? Varma hälsningar Boel

Efwa sa...

Hannele o Heidi: Nä, städandet är mer avslappnat nu sedan barnen flyttade hemifrån. Få människor drar ju inte heller fram lika mycket. Men syrummet...

Efwa sa...

Bokdamen o Susjos: Visst blir det ganska mycket förpackningsmaterial som ska sorteras. Idag lastar mannen bilen full för att köra iväg. Då blir det tomt och skönt ett litet tag.

Efwa sa...

Paula: Ja, nu bloggar jag inte lika frekvent. I många år bloggade jag flera gånger i veckan, ibland varje dag. Nu är det mer instagram och min blogg på medeas.se.
Kul att du hittade hit!

Efwa sa...

Kina: Visst är det jobbigt att ta sig in i många förpackningar och jag håller med om att vi svenskar är duktiga på att sortera.

Efwa sa...

Boel: Flytten tillbaka bearbetades länge innan vi flyttade så det har bara känts positivt. Framför allt eftersom vi flyttade tillbaka precis innan pandemin bröt ut. Om vi inte hade flyttat då hade nog livet blivit komplicerat.
Vi trivs jättebra även om jag saknar solen och värmen förstås. Vi flyttade ju inte bara till Sverige utan till ett köldhål, långt från medelhavsklimat.
Men att bo nära barn och barnbarn och att jag och mannen får vara tillsammans hela tiden är ett stort plus. Och väldigt skönt att "slippa" pendla mellan två länder.

Bor ni något i Frankrike nu?