lördag 25 september 2010

Uppmjukad

Jag har tidigare klagat på att det är svårt att hitta fint garn i bra kvalitet i Provence, där jag bor. I garnaffärerna finns det inte så stort utbud om man vill ha enbart naturmaterial MEN nu inser jag att jag får ändra mig lite.
I söndags hittade jag ju noroliknande garn på "föreningsmarknaden" här i Arles och idag upptäckte jag av en slump en annan marknad här i Arles. 

ARTISANS CRÉATEURS LAINE - SOIE - TISSAGE

På stora torget fanns det både garn i alla möjliga fina kvaliteter och även färdigstickat, sytt och vävt. En dröm för en garn och färgälskare som mig. 
Handfärgade ullgarner... (här köpte jag de här två lila härvorna)

Ull/silkegarn...
Här var det ull/angoragarn i vackra färger
Här kan ni läsa mer. 

Nu vet jag att det finns massor med fint garn som går att få tag på. Och nästa år är september bokad att vara på plats i Arles för att kunna gå på marknaderna och åtminstone klappa garn. 

7 kommentarer :

Pernilla sa...

for en godteributikk for garnelskeren.

Ønsker deg fortsatt god helg!

Pernilla

Birgitta sa...

Vilka härliga garner och vilka färger.
Kram Birgitta

Charlotte sa...

En liten fråga, hur ligger priserna jämfört med Sverige?

Tina sa...

Vilken färgexplosion. Lyckliga du!

Efwa - Medea sa...

Charlotte: Jag tycker att priserna för hantverksgarner ligger väldigt bra. Jag köpte ett lite tunnare handfärgat, tretrådigt garn och det kostade 6€ för 100 gram. Det stod tyvärr inget meterantal på härvan men jag räknar med att jag ska kunna sticka en axelvärmare/miniponcho/väst med korta ärmar av mina två härvor med det återstår att se om det räcker. *optimist*

Unknown sa...

Så vackra färger.Ser helt fantastiskt ut.
Kram Gina

Livsresande sa...

Absolut underbara färger! Oj, helt plötsligt längtar jag nu till en tygaffär! ;)