söndag 16 januari 2011

Tankar om färg och stil, igen...

Ofta när jag stickar eller syr, eller för den delen köper nåt garn eller tyg, tänker jag inte till så noga, om färgen passar mig utan går bara på känslan jag har just då. Färgen kanske talar till mig just då men sen passar den ändå inte riktigt bra.
När jag träffade Birgitta i Nyköping förra veckan väckte hon upp mig igen om att jag passar bäst i varma färger. Jag vet, egentligen, men glömmer som sagt av det... Long time ago när det var vanligt att man gick på färganalys borde jag också gjort det men så blev det inte även om en "hemmagjord" analys gjorts många gånger och jag kommer alltid fram till att jag är vår eller höst. Alltså = varma färger.
Så idag tog jag tag i att söka lite på nätet för att ännu en gång göra en hemma-analys. Svar, som vanligt, vår eller höst.
Nu är det kanske inte så att mina garn och tygsamlingar enbart består av färger som passar in i detta men jag kanske hittar något. Jag kanske kan börja med det lindblomsgröna garnet jag fick av B eller så blir det något annat.
Känner själv mest för färgerna i höst-paletterna men visst finns lite färger jag gillar i vårpaletterna också.
Men eftersom jag blir ganska brun på sommaren är det nog ändå höst som gäller. Här är ännu fler paletter, de här från SYCBlog:



...och några för vår-personen:




 Det finns förstås ännu fler olika paletter men det viktigaste som jag ska påminna mig om är den varma tonen. Får se hur det går.

2 kommentarer :

Sandbergs Fotoblogg sa...

Intressant och kul, detta med färger.
Jag var i torsdags på make up-kurs hos Make Up Store och konstaterade vilke färger jag ska ha som ögonskugga och på läpparna.

Dina pärlemoknappar är så läckra, älskar lila!
Din kofta blir fantastisk, garnet ser superläckert ut och sedan när det är merinoull också.

Efwa - Medea sa...

Ja det är verkligen kul med färger och vad de gör med en.
Finns Make Up Store i Singapore?