lördag 25 februari 2017

Första tantulltussockorna klara

 På bara några dagar stickade jag klart andra sockan av mitt första par sockor ur Tant Ulltuss sockbok. Den här modellen heter Rosa och jag älskar verkligen rosorna.
 Jag gillar också den rosaröda färgen på Jitterbug-garnet som jag använt till rosorna. Det är färgen Lobster pinch som jag köpte som restgarn tillsammans med det ljusgröna och aprikos. Jag har lite kvar och det kommer att hamna i min restgarnssjal i Stephen Wests sjalKAL som startar nästa vecka.
Det blev lite tokigt i storleken på de olika sockorna eftersom jag tydligen hade minskat bredden på sockorna när jag stickade den första i oktober. Men de passar och jag tänker verkligen inte göra om den ena för att de ska bli lika. Dumt när en inte antecknar förändringar en gjort. 
Här är boken jag hittat mönstret i om du mot förmodan missat denna läckerhet. Jag älskar modellerna men tycker samtidigt att beskrivningarna är onödigt krångliga och ibland oklara. Det är också störande att behöva bläddra fram och tillbaka för att kunna sticka sockan och utan att det tydligt står när en ska bläddra vidare och sen tillbaka. Men det funkar hjälpligt eftersom jag gärna vill sticka fler modeller och kanske gör jag då lite som jag själv vill istället för att följa beskrivningarna i boken.
Nästa socka i boken blir kanske Rut Regnbåge men jag ska i så fall använda ett regnbågsfärgat garn som mönsterfärg och ett enfärgat till det.

1 kommentar :

Micke sa...

Jättefina tycker jag!