lördag 25 februari 2017

Nysta runt tummen

Jag nystar runt tummen när jag inte har tillgång till en nystmaskin eller när det bara är lite kvar på nystanet och jag vill få det till ett litet nystan. Nystanet blir även lite platt på ovan- och undersidan så att nystanet kan stå. Jag är inte så förtjust i när nystanen är runda och rullar iväg när jag stickar.

Jag ska försöka beskriva hur jag gör. Håll garnet så att änden hänger neråt i handflatan på vänster hand. (om du är högerhänt som jag)
Börja linda garnet, ganska löst runt tummen, snett upp åt vänster. Gör några varv och vrid sedan försiktigt på det blivande nystanet åt höger. Fortsätt nysta garnet snett upp åt vänster och vrid det som sitter runt tummen åt höger. Efter ett tag kommer du på hur du nystar garnet lite till vänster om tidigare garn och vrider nystanet åt höger.
Tänk på att inte nysta för hårt i början. Då kanske din tumme blir blå och det är ju inte bra.
Jag har laddat upp ett klipp på instagram där du kan se hur det ser ut när jag nystar och nystanet nästan är klart.


Inga kommentarer :