måndag 6 november 2017

Sy med en plan

Det går ganska snabbt för mig att få fram vad jag ska sy när jag planerar, den här gången efter SWAP-reglerna från Stitcher's Guild. Sen kanske det blir så att jag ändrar vissa saker men grunden är i alla fall som på bilden ovan. 

Överdelar/Jackor
  • Troligtvis en Hvar Jacket från Itch to Stitch. Den ska sys i svart bomullsgabardine
  • En långkofta i guldig jersey. Samma modell från Knipmode, som jag sytt flera gånger tidigare

Toppar:
  • svart paljettopp, fins inte med på bilden
  • T-shirt i guldig jersey (färdigsydd)
  • Två stycken ärmlösa Granville-skjortor i libertytyg
  • Portrait Blouse, troligtvis i det orange bomullstyget
  • Blus/skjortblus i guldig/gulbeige matt satin

Nederdelar:
  • Little Black Dress, Knipmode 10-2017, svart bomullsgabardine
  • Gertie's Pencil Skirt (TNT) svart bomullsgabardine
  • Gertie's Pencil Skirt (TNT) ljusbeige ull

Jag fick nytta av min bujo när jag kom på att jag ville sy i en ordning så att jag får färdiga outfits så fort som möjligt under sy-tiden så att jag kan fota efter hand istället för att vänta tills efter att tävlingen är slut i början av maj. Jag ritade helt enkelt upp varje plagg på en liten lapp och sorterade och sorterade om för att få fram det bästa resultatet.

För att inte bli uttråkad funderar jag på att delta i en utmaning i slutet av november, "En vecka ett mönster". Under en vecka ska jag bära outfits där jag använder ett plagg jag sytt efter ett mönster och antingen använder jag ett plagg på sju olika sätt eller så har jag sytt flera plagg efter samma mönster. Jag tänker att jag ska vara klar med två LBD (little black dress) tills dess och sen kanske hinna sy en till under veckan, eller inte. Hur som helst ska jag sy en provklänning i marinblått till min LBD och helst den slutgiltiga varianten i svart innan november är slut. Jag har även ett rött tyg som skulle kunna passa och kanske får jag ett ryck och syr snabbt och rätt och plötsligt har tre nya klänningar.

2 kommentarer :

Tumlaren sa...

Härligt med all din fina klädsömnad och bra att vara strukturerad! Ser med spänning fram emot att få se dina fina nya kläder.

Anna @ Mormor hade stil sa...

Låter som en bra plan och det är ju alltid kul att sy festkläder! :-)