torsdag 1 februari 2018

Shetlandsgarn m.m.

 För någon vecka sedan löste jag in ett presentkort hos 60 garner nord, som säljer shetlandsgarner. Jag köpte garn till koftan Unst som jag tycker är väldigt fin. Den är i originalet stickad i Shetland Spindrift men med hjälp av Ravelry valde jag färger i Jamieson & Smith 2 Ply Jumper Weight i färgerna på bilden ovan. Jag kommer att skriva upp vilka färgnummer jag valde på projektsidan på Ravelry.
Så här ser tröjan ut i beskrivningen. Den är från boken Shetland av Marie Wallin.
 Nu har jag lagt upp för att testa. Jag la upp en ärm först för att kunna kolla masktätheten och redan efter några cm tänker jag att jag nog ska byta till mindre stickstorlek. Inte för att jag kunnat kolla masktätheten än utan för att det blir för stort. Och att välja allra minsta storleken känns inte som en bra idé. Men jag får ju förstås kolla masktätheten när jag kommer en bit upp på ärmen så att det inte blir för konstigt. 
 Medan jag funderar får jag fortsätta att sticka på min Pomacanthus. Jag hade tänkt att den skulle bli klar i januari men så blev det inte. Alltför mycket annat på schemat. Men jag vill att den ska bli klar innan syfestivalen eftersom jag tänkte ha den på mig då.

2 kommentarer :

heidi sa...

Så klok du är som börjar med ärmen! Då ser man ju mycket fortare om masktätheten stämmer.

Efwa - Medea sa...

Ja precis. Nu har jag startat om med stickor 2.5 mm istället för 2.75 och det ser mycket bättre ut. Får se hur det blir när jag börjat med själva mönsterstickningen på stickor 3 mm istället för på 3.25 mm.