söndag 28 januari 2018

En söndag i bilder

Idag är det dags att fota en bild i timmen. Fler som fotar hittar du här. Det är en grå, regnig dag i Västergötland. Men jag håller mig inne och ska sy en hög tillklippta kläder är planen. Hoppas att jag kan fokusera och blir klar med det jag tänkt.
 Vaknar lite för tidigt, men det är som det är.
 Upptäcker att det snöat i natt.
Har problem med datorn. Försöker fixa det med att gå tillbaka till en återställningspunkt. Men det hjälper inte. Någon som varit med om att volymkontrollen lever sitt eget liv. Högsta volym på datorns kontroll och lägsta volym i Spotify. Dessutom skrollar det när jag försöker öppna en fil i photoshop o photoscape. Fick redigera bilderna på telefonen för att få det att fungera. Jag kan alltså inte "få tag" i en fil. Det bara skrollar till botten utan att jag klickar eller gör något annat. Såå frustrerande.
 Vid 10-tiden har jag gett upp med att få datorn att fungera. Jag har istället ritat några mönster och klipper till.
Vid elva äter jag yoghurt med färska hallon som blev över när jag hade vänner här på besök i fredags till i lördags.
 Vid tolvtiden tittar jag ut på regnet som tar bort snön som föll inatt. Tur att jag har vackra orkidéer som lyser upp inomhus.
Vid ett-tiden är det dags att starta symaskinerna och sy klart åtminstone de här plaggen. Jag har lite till som väntar i en hög men jag börjar med de här.
Vid 14-tiden byter jag färg på tråden i min overlockmaskin.
Vid tre-tiden fotar jag lite i min bullet journal och skickar till min brevvän. Vi brukar skriva snigelpost men bilderna skickade jag via messenger. 
Vid fyra-tiden syr jag i märkband med ulltvättråd så att både förskolan och föräldrarna vet vilka kläder som är i ulltrikå.
En stund innan 17 fotar jag orsaken till mina datorproblem tidigare idag. När jag tillsammans med mannen klurade på vad problemet kunde vara kom jag fram till att det kanske var tangentbord el. mus och han kom på att ibland kan visst den lilla pluppen krångla. Så när jag tog ur den och satte i den igen, iofs i ett annat hål så började det fungera. Så kan det gå. Men skönt i alla fall att det löste sig. 
 Vid 17.20 äter jag lite efterrätt. Det är hallonmousse som jag bjöd mina vänner på i fredags och det blev en portion över till idag.
 Vid 18-tiden är en av tröjorna till ett av barnbarnen klar.
Dags att koka ny häxbrygd/hälsodryck/ingefärashot. Det vill jag inte vara utan eftersom jag tror på att jag håller mig frisk om jag tar en dos varje dag. 
Vid 20-tiden sätter jag på tvn och "Så ska det låta". Ska sy lite till men kan ha på tvn i bakgrunden. 
Avslutar dagen med lite stickning. Borde kanske kolla handbollen men jag får se om det blir så. Nästa gång det är EFIT-dag firar vi 10-årig bröllopsdag och befinner oss i Florens. 





17 kommentarer :

Versch sa...

Trist med datastrul, har haft en del av den varan här med men peppar, peppar inte idag.
Ofta brukar det hjälpa att bara starta om burken. Hoppas du lyckas få det att fungera.

Hanna sa...

Här har det också snöat i natt, men nu har det blivit slask.

Ariella sa...

Kikar in på din dag. Vilken fin mugg.

Anni sa...

Vilket väder det är, tur att man inte har hund som måste rastas.
Nog kan man bli galen på tekniken när den inte fungerar. Har du provat att stänga av datorn och starta om den ifall att den uppför sig bättre då?

Efwa - Medea sa...

Anni: Jag har startat om flera gånger, försökt gå tillbaka innan föregående uppdateringar, letat och testat förslag jag googlat fram från olika forum. MEN INGET hjälper. *suck

Anni sa...

Men usch, så struligt! Jisses vad jag är tacksam över mina söner när det är krångel hos mig.
Vad gäller programmet så var det inte tillgängligt på Kunskapskanalen. Kanske går att finna någon annanstans, jag har inte googlat. Det var avsnittet om läsande hjärnor kontra skärmhjärnor jag såg:
https://www.kunskapskanalen.se/program/5761/ur-samtiden-avsnitt-28

Efwa sa...

Tack Anni, jag ska söka efter programmet.

Anni sa...

Här - det går i repris! Vet inte om länken fungerar för dig:
https://www.tv.nu/p/1EFIpc-N-505l

Och tänk vad en liten plupp kan göra ...

Löpmaskan sa...

Hej Efwa, kanske kan felet vara relaterat till Windows 10? Efter att jag installerade Windows 10 så har jag (i vissa program, t ex Explorer) haft problem med ”skenande scrollning” när jag har använt min trådlösa datormus. När jag kopplar ur den och använder datorns egen musplatta funkar allt som det ska...

Efwa - Medea sa...

Löpmaskan: Jo,jag tror också att det är kopplat till Windows 10 även om det löste sig när jag drog ur ploppen till min trådlösa mus och satte i den igen. Nu funkar det förhoppningsvis ett tag.

Micke sa...

Bra du fick ordning på datorn. Fick vänta på min ett bra tag ikväll också då den ville uppdatera sig.

Anni sa...

Hallonmousse, så otroligt gott! Det måste jag göra snart.

Hittade programmet på SVTplay och det var inte som jag skrev ovan om läsande hjärnor utan det om "Knäck språkkoden":
http://urskola.se/Produkter/204239-UR-Samtiden-Den-uppkopplade-barnhjarnan-Knack-sprakkoden

Efwa sa...

Tack snälla Anni för att du letade fram det

Versch sa...

Kikar in igen för att se resten av din dag. :)

Jennie sa...

Den där hallonmoussen ser verkligen så god ut ❤

Frolic-Eirin sa...

pokker ta kranglete pc altså!!!
Godt det ordna seg!!

Hanna sa...

Oj vad du syr och donar. Min ena syster sur också mycket barnkläder m.m. :)
Och Så ska det låta blev det här också. :)