fredag 13 november 2020

Fem en fredag

Nu var det länge sedan jag svarade på Elisas frågor. Jag har förresten svarat på dem men inte fått upp dem här på bloggen. Men nu så...
  • När behövde du senast hjälp med något? 
    Trots att jag är tekniskt lagd och brukar lösa det mesta har jag problem med en annonsgrej på FB. Jag har ännu inte hittat lösningen men bett om hjälp.
  • Inom vilket område är du den som hjälper andra? 
    Jag hjälper andra med webbteknik, syteknik och stickteknik. Minst en gång om dagen på vardera område. 
  • Vad skulle gå bättre om du inte gjorde det själv? 
    Jag lär mig efter hand att jag framför allt inte behöver göra allt själv. Det kan bli bra ändå.
  • Brukar du ta hjälp av dina grannar? 
    Ja, faktiskt! Vi har en granne (min kusin) som hjälper oss med att bl.a. "gräva ur diken" och fälla stormblåsta träd.
  • Vad hjälpte du oftast till med hemma som liten?
    Konstigt nog "fick jag inte" hjälpa till mycket hemma alls. Men på sommaren sattes jag till att skrapa färskpotatisen. 

Vi har också nyligen bett om hjälp att renovera klart vårt lilla hus på gården. Min pappa började renovera för måånga år sedan men när han blev sjuk och senare dog stannade det av. Men nu har vi bytt taket (inte gjort på bilden) och anlitat en byggnadsvårdare att renovera från grunden. Ser verkligen fram mot att kunna använda det när vi får gäster och även i framtiden kunna hyra ut till den som är sugen på att åka skidor i närliggande skidanläggningar och på sommaren vill vandra och njuta av en fantastisk natur. Dessutom kanske någon som skriver på en bok vill ha avskildhet och hyr huset en period. 
Om ett år är det nog klart!

7 kommentarer :

Geddfish ♥ sa...

Aha, nu kom jag på en sak som jag hjälpte till med hemma! Jag klippte mattrasor! Mamma vävde inte utan skickade bort det klippta som kom tillbaka i vacker form.
Härligt läsa dina svar!

Vonkis sa...

När jag bodde i ett litet hyreshus i Nyköping brukade jag och tre tanter hjälpa varandra med diverse småsaker. Den där kontakten med grannarna kan jag sakna nu när vi knappt hejar på varandra i porten.

Karoleen sa...

Skönt med grannar som man kan få hjälp av, vi hjälper också varandra, det är så skönt att veta att man alltid har någon att fråga!

Hanneles bokparadis sa...

väldigt mycket hjälp du ger, låter trevligt.

Mrs Calloway sa...

vilket fint hus! där blir det nog härligt att bo. det är bra av många olika skäl att ha ett gott förhållande till grannarna. och att kunna be någon om hjälp är en styrka

Kina sa...

Det är sååå viktigt med grannar som man kan lita på.
Vilket mysigt litet hus ni har. Det går säkert att hyra ut.
Ha en bra helg!

Paula sa...

Du är en fin och hjälpsam person.Jag hoppas du får tack för det. Att skrubba färskpotatis gjorde jag säkert också fast jag inte minns.
Stugan där på bilden är ju en dröm