onsdag 28 april 2010

Passion


En av mina favoritblommor är Passi Flora el Passionsblomma som den heter i Sverige. Jag hittade en som krukväxt på ICA maxi idag. Den ska jag ge bort. Hemma i Arles har vi en planterad som växer massor och snart börjar blomma. Vilken glädje att se denna blomma i mitt fönster en grå dag som denna.

edit: Mari lät mig förstå att de även kan ge frukt. Jag har inte haft en tanke på det utan bara njutit av blommorna. Tänk om vi även kommer att få frukt på vår Passi Flora hemma i Arles. Läs vad ne.se skriver.

När jag kollat lite mer tror jag att det är en annan art av Passi Floran som ger frukt. Det roliga är dock att vi köpt ytterligare en sort och planterat i år. Det ska bli spännande att se om det är en med purpurfärg i mitten. Kanske är det en fruktbärande. Ne skriver att det finns 400 arter varav vissa är fruktbärande.

5 kommentarer :

Mari G sa...

Åååå den är fin. Syrran hade en för ett par år sen som bar frukt dessutom, men de hann ramla bort innan de var ätbara de vart dock rätt stora!

Den i Arles växer alltså utomhus, ätbar sådan om det nu blir frukt på den??

ha det bra
Mari

Efwa - Medea sa...

Oj, jag har inte ens tänkt på det att den skulle kunna bära frukt. Vår är ju bara ett år och det kanske dröjer innan de ger frukt. Den växer dock otroligt mycket och klänger runt hela gården.

Unknown sa...

Du har någonting att hämta på min blogg.

Mari G sa...

Hejsan

Jo de kan bära frukt men är osäker på vilka som är ätliga eftersom det finns olika färger och så. Men har faktiskt idag beställt en passions, liknade din på bilden och det står att den ska bära frukt. Vi får se om jag klarar av den först :-). Har haft på fönsterbrädan förut och den tog jag dö på :-(.

vi hörs
Mari

Mari G sa...

Hejsan

Denna är det som jag beställt och det står att den ska kunna bära frukt. Om den sen gör det är ju en annan sak, yttre omständigheter påverka rnog :-)

Passionsfrukt 'Frederick'
Passiflora edulis
Denna art har vita blommor med fransar från mörkt purpur till lila i maj-oktober. Får ätliga frukter. Växer med tunna, slingrande rankor som behöver stöd. Vill helst stå i full sol/halvskugga i väldränerad, humusrik jord. Tas in för övervintring. 1 stor planta, levereras i 9 cm kruka.

Hmmm gick inte att få med bilden men den liknar den du ha rpå bilden ivarjefall. Ska som sagt va bli spännande, beställde Oliv,, Citrus och en sorts frosthärdig vild pelargon också :-).

ha det bra
Mari G