torsdag 20 maj 2010

Korta varv på japanskt vis

Via en länk på Ravelry hittade jag till nonaKnits och hennes provstickning av olika korta varv. Nu har jag testat Japanska korta varv som var hennes favorit och enligt hennes den som är minst synlig. Det är lätt att lära sig och resultatet är enastående både på räta och framförallt de aviga varven. (mitt prov är än så länge oblockat)
Jag använder korta varv mer och mer för att forma tröjor och annat jag stickar, så jag är väldigt glad att jag kunde utveckla mig lite och de som går kursen hos mig i Provence får också ta del av det här förstås. Ni som redan varit kommer att få en uppdaterad info om korta varv.

Provet är stickat i ljuvliga Visjögarnet från Östergötlands Ullspinneri och som av en händelse kan jag även visa upp senast inköpta garnet till fyndpris från Karmagarn. Den godispåsen har inspirerat mig till en hel kollektion babykläder som jag hoppas blir stickade och får mönster åtminstone det här decenniet.
Nu ska jag strax åka och klippa mig. Håret är alldeles förväxt och känns mer som en pälsmössa än ett luftigt hår.

4 kommentarer :

Syserine sa...

vad spännande teknik, just nu en febrig två åring i famnen, men måste studera beskrivningen mer noggrant en annan gång, visjö garn er underbart, jag gillar när ull doftar ull, dvs lanolin och fett : ) har lila, rödt och vitt här hemma och funderar på en kofta eller vest, det är så kul med bloggen din!

Sisters in Yarn sa...

Hej, jag har meh¨jlat beskrivningen på kassen till dig. Har den kommit fram. Fick nåt mejl från min operatör om att mejlet hade blivit fördröjt, men att jag inte behövde skicka det igen. Har du inte fått det så skickar jag det igen.
/Gudrun

Efwa - Medea sa...

nae... det har inte kommit nåt.

Knit A Little sa...

Tack så mycket! De tre första dagarna har gått över förväntan! Igår fick ju folkat gratis fika, så då var det ju inte så konstigt att butiken var full.. :P Cafeet bredvid hade nog inte sin bästa dag igår. ;)