söndag 21 november 2010

Letar och drömmer

Jag har flera gånger tidigare skrivit om att jag letar efter min stil när jag ska sy kläder. Där har jag kommit en bit även om det antagligen aldrig blir helt klart vad som är "min stil". Och om jag kommer på det, lär jag väl ändra stil så det är ett pågående arbete.

När det gäller saker jag gör till marknader har jag också letat efter min stil, vad som utmärker Medea, men inte kommit fram till det än. Men jag närmar mig tror jag. Jag tänker mycket på det och igår när jag gick på marknaden slog det mig plötsligt att det kanske är jeanstyg som ska vara grunden i allt. Inte för att jag såg någon som hade något med det men det dök plötsligt upp inom mig. Jag gillar att bära jeanskläder själv och trots att jag tycker det är så fint med retroblommiga klänningar m.m. så är det inte jag.
Nu ska jag testa att sy lite till mig själv för att se om idén håller och jag har funderat massor för att försöka få fram vad det är jag vill förmedla och där är såklart lååång väg kvar även om det känns lite roligare nu när jag åtminstone har en idé. Tyvärr hinner jag ju inte tillverka så mycket saker till marknaden som är på lördag, men till andra marknader i framtiden och såklart via medeas.se kommer jag att testa min idé.
 Idag har jag sytt ett slags arbetsförkläde som jag ska ha när jag står på marknaden. Jag har använt överdelen på ett par jeans från 70-talet som legat i tyghyllan för att tyget är så fint. Nu blir det två förkläden av dem, ett av framstycket och ett av bakstycket. Det här till mig och det andra kommer att vara med på Julstämning på länsmuséet i Jönköping nästa lördag. Jag är jättenöjd och det blev precis så fint som jag tänkte mig.
Som ni förstår kommer jag att använda både nya jeanstyger och återanvända delar av jeans. Jag har minst en säck med avlagda jeans som ska bli mattrasor och överdelarna är lite bökiga att klippa trasor av. Nu får de bli annat istället. 
Jag ska sy lite till ikväll. Jag har nämligen klippt till en trikåtröja också i lila trikå och jag har ritat mönster till en figursydd klänning och en kjol. Tänkte att den figursydda klänningen också ska bli klar innan lördag så att jag kan ha den tillsammans med förklädet. 

3 kommentarer :

teresa sa...

Det finns inget finare än jeanstyg faktiskt, så du är nog på rätt väg!

Metta sa...

Jeanstyg är kul att sy saker av. Bra att återvinna gamla jeans och sy nya saker av dem. Gillar förklädet du sytt.

Kul att följa ditt letande efter din stil och håller med om att du är på rätt väg. Bra inspiration att läsa din blogg!

Anna-Maria sa...

Läckra förkläden! Jag såg någon som sytt lapptäcken med bitar av jeanstyg också där fickorna fanns kvar. Kul för barn att stoppa saker i. Kuddar kan också bli fina av "jeansöverdelar"