söndag 11 september 2011

Sy jacka?

Om ni minns klippte jag till en jacka för läänge sedan som sedan inte blivit sydd. Fodret var inte bra i färg och jag färgade det men blev inte nöjd ändå. Nu har jag plockat fram delarna igen och funderar på om jag ska kunna förändra modellen lite.
Nedan syns min skiss och nu har jag letat lite oddmollyjackor på nätet och hittat många men Waistline Coat tycker jag är fin och kanske kan jag förändra min modell till att bli lite lik den.
Min jacka är tillklippt i ett benvitt oljerocksliknande tyg, dvs. lite stelt så några volanger i nederkant blir det nog inte. Men lite veckade kanter kanske... *funderar* Det hade jag ju tom. ritat på min första skiss.
Vilket foder jag ska ha vet jag inte än men det löser sig och jag funderar på att härma hur oddmolly kantar sitt foder.
Kanske kan jag tom. klä ett spänne och skärp att ha till jackan. Hittade Sjöbo Skärp nu som kanske även gör till privatpersoner.

6 kommentarer :

disa sa...

Det låter och ser ut att kunna bli jätte fint! Ska bli roligt att se den färdig sedan. =)

Lena Andersson sa...

Absolut prova, i bland blir det riktigt bra men nån gång i bland blir det inte det och då får man glömma och gå vidare.

Hamrånge slöjdare sa...

Jag skulle inte våga. Men du kan säkert!

kråkspark sa...

Du kan ju ha ett annat tyg till volangen som är lite tunnare!

Otaliga projekt sa...

Du är ju makalös, det ser ut till att bli toksnyggt! Jag blev dessutom väldigt inspirerad av de franska stickmönstren som du bloggade om häromdagen. Tack för tipset.

Sarah

Birgit sa...

Odd Molly-jackan är superfin och det ska bli spännande att se din jacka sedan, när den blir färdig!
Du är verkligen duktig! //BiZen