onsdag 14 augusti 2013

(För) Höga krav?

Jag fick ju ett par Signature Needles rundstickor av mina barn när jag fyllde år och nu har jag stickat med dem lite grand och ska berätta lite vad jag tycker. När alla jublar högt om hur fantastiska de är får i alla fall jag väldigt höga krav på att de ska vara fantastiska. Är de det? Hmmm, jag vet faktiskt inte. Visst är de fina att se på och garnet glider fint över övergången mellan stickan och kabeln, kabeln är mjuk och skön. Men om de är top of the line stickmässigt, vet jag inte om jag kan hålla med om. I alla fall inte för mig. Kanske beror det på det varma klimatet jag bor i. Jag blir svettig om händerna när jag stickar med mina signatures, det blir jag aldrig med mina knitpro eller karbonz. Vissa garner glider dåligt över stickorna, tex ett 100% merino från Zitron som jag stickar med nu. Jitterbug kändes fint att sticka med så det är kanske så att lyxstickor ska användas till lyxgarn?
Ser fram mot att läsa andras omdömen om stickorna om ett tag. Jag vet att det har handlats signature needles lite här och där och på några ställen till.

Självklart återkommer jag när jag stickat lite mer med mina stickor och kanske fått en annan uppfattning.
Har du någon åsikt om signaturestickorna blir jag jätteglad om du kommenterar. Jag vill gärna veta vad det är du tycker är så superbra med dem?
14 aug: Just idag har twist collective en utlottning av tre olika signature needles. Jag hoppas verkligen på att vinna ett par och dessutom vinner man ett valfritt mönster från Twist Collective.

5 kommentarer :

Maritas Maskor sa...

Vad bra att du också utvärderar de här stickorna.
Vi är nog många som blir sugna på egna, men eftersom de är så pass dyra, så vill man ju veta vad det är man köper..
Blir intressant att höra om flera har åsikter och kommenterar här.

heidi sa...

jag har inte heller dom stickorna (även om jag också är sugen på att köpa och prova).

jag har stickor i flera olika material, eftersom olika garner funkar olika bra på olika stickor. så att utnämna ett material till det bästa är helt enkelt orimligt. jag vill ha trästickor till halkiga garner, "hala" stickor till sträva garner...

Maria sa...

Jag är ju en av den som lovordar dem om vi pratar om de fasta och strumpstickorna. Jag gillar inte de nya utbytbara. Jag håller med om att de kan vara jobbiga ( precis som alla andra metallstickor) när man är svettig om händerna på sommaren. Jag har t ex dåliga erfarenheter av silke och signatures men strävheten som du upplever har jag aldrig märkt av. Jag har aldrig stickat med några lika bra men Chiaogoo ligger hack i häl. Jag älskar mina Signatures men några fler utbytesbara kommer det aldrig att bli.

Efwa - Medea sa...

Maria: Visst är det konstigt då att de kommer att sluta med de fasta rundstickorna. Vad jag förstår finns de bara kvar så länge de har på lager.
Jag blir aldrig svettig om händerna när jag stickar med mina knitpro i trä eller mina karbonz. Som du säger, det är väl metallstickor som "är svettiga" och jag har aldrig gillat metall. MEN ett STORT plus för signature är ju kabeln och fästet. Det är outstanding.

Maria sa...

Jag tror att orsaken till att de tar bort dem är att de ifall kabeln går av, slipper att ersätta hela stickan. Bra för dem, dumt för oss. Jag tycker att övergången på de utbytbara är grövre och dessutom är det synd att kalla de utbytbara när man bara kan använda en kabel till en storlek.