onsdag 16 april 2014

Kan det vara sant?

Som några säkert vet har jag/vi ätit LCHF-mat väldigt länge, närmare bestämt 6½ år. Ända från början åt vi ägg och bacon till frukost och jag älskar det verkligen och har inte tröttnat.
Men nu ska ni få höra något konstigt som jag vill få hjälp med att förstå.
    För ca fem år sedan började jag få ont i en axel. Eftersom jag tidigare haft "frusen skuldra" i vänstra skuldran såg jag inte det som något konstigt att det även kom i högra. Det konstiga var (och är) att det inte gått över helt. Det har varit mer eller mindre smärtsamt under nästan fem år. Sommaren för fem år sen var värst, men det har hela tiden gjort ont. Jag har tyckt att det blivit värre i stressiga perioder, det har gjort ont när jag flugit och jag har tänkt att det är tryckförändringarna som gjort det. Jag har även fått mer ont när jag bytt säng, och det gör jag ju ganska ofta eftersom jag pendlar som jag gör.
   För för ungefär två veckor sedan slumpade det sig så att jag inte hade möjlighet att äta bacon och ägg till frukost flera dagar efter varandra och sakta började det onda minska. Jag tog det som att det onda, som kommit när jag flög, helt enkelt bara minskade. Sedan åt jag en rejäl portion bacon och ägg en dag och det konstiga var att jag efter bara någon timma fick starka smärtor i höger axel. Jag förstod inte alls vad det kunde bero på men letade förstås anledningar. Hade jag lyft något tungt, vridit till axeln eller gjort något annat ovanligt? Men, nej det hade jag inte. Tanken dök upp att det kanske hade med baconet att göra. HUR kunde jag inte förstå men självklart ville jag testa om jag kunde bli av med det onda genom att inte äta bacon på ett tag. Och där är jag nu.
    Jag har inte ätit mer än en skiva bacon de senaste veckorna och just den dagen hade jag lite värk i axeln. Det kan ha berott på något annat så jag räknar inte det.
Jag funderar på om jag ska prova att äta bacon igen om ett tag för att se om det onda kommer tillbaka. Samtidigt vill jag förstås inte få ont igen.
Nu är jag intresserad av att höra om det är någon som hört talas om något liknande eller själv varit med om att man kan få smärtor av att äta en viss produkt?! Och att smärtan sitter i just en specifik del. Det kan ju vara så att jag har en "skada" i axeln som pga baconet smärtar, men jag fattar inte hur det skulle hänga ihop.
Skriv en kommentar här eller maila mig, för jag vill verkligen veta om det kan vara som jag misstänker.

6 kommentarer :

Unknown sa...

Kanske kan vara gallbesvär? Jag har haft gallsten och klarade inte att äta ägg, äggula närmare bestämt. Låter kanske konstigt men smärtan kom i axeln! Tydligen har det något med nerver att göra.. Hoppas det blir bättre iaf!
Tack för en härlig blogg!

Kattis sa...

Svarade kort på Insta, men...

Jag tror att du får inflammationer, och att baconet kan vara en bov i det dramat. Processat kött, där grisarna blivit gödda med bland annat omega 6... Googla och läs om kostråd, inflammationer, och antiinflammatorisk kost.

Mina dåliga leder mår mycket bättre då jag inte äter griskött!

Efwa - Medea sa...

Jag ska sluta äta griskött helt och hållet ett tag och se om det håller i sig. Än så länge har jag bara slutat äta bacon och det blev bättre på bara några dagar. Helt overkligt att inte ha ont i axeln hela tiden.

Kerstin sa...

Mina ledbesvär (ledgångsreumatism) blir markant värre om jag äter nötkött, och även om jag äter "för mycket" fläskkött. Framför allt är det leder som redan är inflammerade som påverkas. Det skulle inte förvåna mig om du har en lågintensiv inflammation i axeln, som blossar upp när du äter bacon.

frisky frog sa...

Vi diskuterar det hela här hemma... Någons jobbarkompis blev av med sin frusna axel när han slutade helt med salt. Bacon innehåller ju en del salt...
/Glad påsk!

Susilull sa...

Intressant är det! Har en fd kollega som slutade äta fläskkött och blev bättre i sina onda leder. Har också en bekant som har en neurologisk sjukdom och som mår bättre av att inte äta kött.
Du verkar ju ha testat flera ggr, så du kanske ska avstå om du kan.