måndag 7 april 2014

Sockutmaning... igen!

Som en del av er säkert redan sett har Dödergök startat en sockutmaning och jag hänger på. Jag vill, liksom mannen, bara använda handstickade strumpor och då är det bra med lite pepp från andra för att komma framåt.
Jag håller just nu på med mina lila i Trekking Tweed som ska användas ihop med mina blommiga skor och sedan vill jag sticka flera låga sockor att ha i tofflorna hemma. Både för att mjuka upp fötterna och för att det ibland är lite svalare på kvällen även i den provencalska hettan.
 I garnsamlingen hittade jag de här sockgarnerna och jag vet att det finns lite till. Här ska jag nog kunna hitta något som passar de sockor jag tänkt sticka. Jag tror att det blir fem par sockor till mig och ett par till mannen. Jag ska ju inte bara sticka sockor fram till september utan även koftor, så jag får hejda mig lite i antalet jag ska hinna med.
Jag tänker välja sockor att sticka ur de här två böckerna. Ur Knitted Socks East and West har jag redan tidigare tänkt sticka alla i den ordning de kommer men bara ett par är klara. Så nu ska jag åtminstone plocka två par ur den boken. Kanske blir det något par ur The Ultimate Sock Book också. Dessutom ska jag skriva ihop och publicera ett eget sockmönster. 
Jag har också tittat igenom mina favoriter på ravelry och ev ska jag sticka de här två:
Korta sockor att ha i tofflorna behöver jag många av och jag har inte testat någon rätstickad häl tidigare så de här ligger högt på listan över sockor jag vill sticka. Buffy Anklets är namnet.
De här sockorna heter Shelves upon Shelves och jag gillar effekten med de lyfta maskorna. Får se om dessa blir en del av utmaningen.

Inga kommentarer :