onsdag 9 april 2014

Sommarplanen

 När jag plockade fram mina sommarkläder insåg jag att några kjolar behöver jag inte sy... Jag har gått ner en del kilon den senaste tiden och även kjolar som var kvar på nåder från förra sommaren, för att de var i minsta laget, passar numera bra. Till vardags och till stranden är det mest linne och kjol som jag har på mig. När man jobbar hemma är det ju inte precis uppklätt som gäller utan en mer avslappnad stil. Det jag kommit fram till att jag behöver sy kläder att vara lite snyggare i. Tex när man går ut med vänner, går på något event eller dylikt. Och därför har jag valt att planera min sommarswap efter det.
Sommarswap 2014
Jag ska sy: 
  • en ärmlös skjortblus i linnetyg
  • en skjortblus i tunikalängd att även ha när vi åker till stranden eller ibland nerstoppad i en kjol som blus. Den ska ha holkärm.
  • en ärmlös blus (från Knipmode) i tunt tyg, gärna batist eller sidentyg. Jag ska leta i samlingarna...
  • en solklänning i linnetyg. Den finns i senaste Ottobre Dam
  • ytterligare en skjortblusklänning av samma mönster som mina senaste blommiga klänningar. Den här gången i ett gulgrönt tyg som jag köpte på Skroten i Kinna för något år sedan eller två. 
  • Till den ska jag sticka en sjal i det matchande jitterbug-garnet jag köpte av Petra i Borås i början av mars. 
  • Jag ska kanske/troligtvis även sy ett nytt halternecklinne, som det på bilden. När jag sydde detta kunde jag inte fba och det skulle passa ännu bättre om jag gjorde det. Det linnet är verkligen en favorit under sommarmånaderna och kanske ska jag sy två när jag ändå är i gång. 


Inga kommentarer :