tisdag 17 mars 2015

Fålla jeans

Häromdagen skulle jag sy upp några jeans åt min mamma. Då fick jag den ljusa idén att tipsa om hur jag gör för att det inte ska bli för tjockt vid den mer än dubbla sömmen.
Jag börjar med att vika fållen två gånger och stryka på kanten. Det syns till vänster på översta bilden.
 Sedan klipper jag bort en liten bit av den tjocka sömmen. Jag klipper bara i den nedersta fållen, den som ska vikas in, innanför den andra. Vik in och pressa och nåla ev. om du tycker att det är lättast.
 Mät ut var sömmen ska sys för att komma så nära vikningen som möjligt och sy från rätan, med en passande tråd. Jag använde en vanlig sytråd men det blir ännu snyggare om en har en kraftigare tråd. Det finns tom. speciell jeanstråd i alla tänkbara passande färger.
Så här ser det ut från framsidan. Som sagt, det skulle bli ännu finare med kraftigare tråd men det blev tillräckligt fint. Fördelen med att vika två gånger är att det efter några tvättar blir mer likt "den köpta sömmen".
Lycka till med dina jeansfållar!

5 kommentarer :

Stine sa...

Tack vilket bra tips

Stine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anna sa...

Åh, vilket bra tips!

Löpmaskan sa...

Så proffsigt! Det ska jag lägga på minnet.

Lillannen sa...

Kanske har du sömmen "förstärkt raksöm" på din maskin, den brukar jag använda när jag lägger upp jeans. Tack för tipset att klippa av en del, det ska jag testa nästa gång!