lördag 24 oktober 2015

2 kg garn

Det är väl inte så mycket kan en tycka med två kilo garn, men visst skulle det räcka till många plagg.
När jag var i Kinna körde jag även in till Kasthalls fabriksbutik.
De säljer mattor av superfin kvalitet men även garner. Ullgarnerna kostade 100/kg så mina två kilo garn fick jag till ett överkomligt pris. Det tog lång tid för mig att välja vilket garn jag skulle köpa men till slut bestämde jag mig för en kon i en vacker ljusbeige färg.
Nu har jag stickat prover, tvättat och funderat. Först blev jag sugen på Buttercup ur Helga Isagers bok Finstickat, som jag lånat på biblioteket. Men garnet var för tunt och samtidigt för hårt. Tröjan är stickad av fyra olika garner, en tråd av varje och inte alls av ett halvgrovt ullgarn från en mattfabrik.
 Sedan fick jag se Arvingen, en ponchotröja som jag tror kan passa i mitt mattgarn tillsammans med ett garn ur samlingen. Jag tror att det är Fritidsgarn från förr.
Jag tror att kvaliten på stickprovet skulle passa bra som en ponchotröja. Men jag har en del annat att slutföra innan det är dags att börja sticka med det. 

1 kommentar :

Britan sa...

Har stickat "släktingen" samma modell tunnare stickor, är supernöjd med den men förlängde både arm o kropp rättvis bit.