tisdag 31 maj 2016

Rabarberlemonad

Härom dagen såg jag några bilder om rabarberlemonad hos Erika på instagram. Det lät så gott att jag ville pröva. Efter lite sökningar hittade jag ett inlägg med recept i hennes blogg sedan förra sommaren och satte igång.
Just nu står lemonaden och svalnar och sedan ska den silas och hälla upp på flaskor. Jag har några lemonadflaskor med patentkork som jag köpt i Frankrike och de ska sedan fyllas med lemonaden och kanske fryser jag in några flaskor så att lemonaden håller sig lite längre. Eller så får jag ge bort dem innan drycken blir förstörd.
Mina ändringar på receptet denna första gång:
Jag hade bara lite råsocker så jag tog det och fyllde på med vanligt strösocker till lagom mängd.
Jag skivade i fyra tunna skivor ingefära när jag kokade sockerlagen och de ligger med i grytan när drycken svalnar. Kanske kan jag ha mer ingefära nästa gång.
Jag pressade två citroner och delade sedan skalen i bitar och la i och dessutom skar jag två ganska små lime i bitar och la i utan att pressa dem. Nu väntar jag förväntansfullt på att få prova drycken men det dröjer nog till kvällen innan det är dags.

Inga kommentarer :