söndag 25 juni 2017

En slö söndag i Provence

Så var det dags att ta en bild i timmen igen. Denna gång en het söndag i Provence. Det är "Canicule"/värmebölja här men trots det åker vi ändå inte till havet idag, utan är mest inne i svalkan som skapas av AC:n. Vi sitter ute emellanåt och går sen in och jobbar. Fler som fotar sin dag hittar du på ettfotoitimmen.se/
06.40 har jag varit vaken en stund. Söndagen är enda dagen jag inte har väckning och vad händer då? Jag vaknar ännu tidigare än vanligt. Lite beror det förstås på värmen, men ändå...
 Vid 07.40 sitter jag på terrassen och njuter av lugnet och förstås lavendeln.
Strax innan nio är vi ute på promenad. Det är i senaste laget när temperaturerna stiger under dagen. Men bättre att gå än att strunta i det.
09.50 har jag tränat klart, duschat och läser lite i en tidning som jag köpte på flygplatsen i tisdags.
 10.40 försöker jag få till en veckoplanering som fungerar trots långsamt tempo pga värmen. Det går så där. Jag får göra så gott jag kan och jobba med några högt prioriterade uppgifter.
11.50 stickar jag på slutvarven på min Shetland Triangle Lace Shawl och som syns på bilden har vi fläktar som rör runt luften så att det ska bli bättre luft i arbetsrummet.
 12.50 dricker vi kaffe och jag gör lite detaljplanering.
 Missar att fota några gånger men vid 15.40 klipper jag till lite trosor och kallingar till de båda "stora" 2-åriga barnbarnen.
 16.40 tycker mannen det är dags för lite "drinktime" med nötter och vin. Jag tar lite alkoholfritt med citronsmak just idag.
17.40 vattnar jag blommorna på innergården. Just den här bilden tog jag från terrassen på gästdelen. Du har väl inte missat att vi har en lite lägenhet som vi hyr ut. Läs mer om den på www.provence-arles.se/.
18.40 äter vi middag på innergården. Det är något svalare så det går att sitta ute, mycket tack vara att solen inte når ner där.
19.40 surfar jag runt på andras efit-sidor och fixar med mitt eget inlägg.
20.40 har vi tittat på väder och nyheter och jag stickar några varv på sjalen Makariri.
21.40 har jag just spänt ut sjalen jag stickat klart under dagen.
Vid 22-tiden inser jag att gekkoödlorna inte är så snälla mot varandra när jag både hör och ser hur de strider med varandra.
Vid 22.40 sitter jag fortfarande på terrassen och stickar. Det är minst sagt varmt och nästan lika varmt i sovrummet så jag drar mig för att gå och lägga mig.
Uppdatering: tack vare en golvfläkt som blåste runt luften lite i sovrummet gick det riktigt bra att sova. Dessutom gick nog temperaturen ner mot 22 grader under natten.

8 kommentarer :

Annika S sa...

Åh vilken härlig dag, hade nog stått ut med värmen, men vid beachen
Vi skulle ha varit på Kos med ena barnbarnet men jag blev sjuk :-(

/Annika
https://auroraaurum.wordpress.com/

Majsan sa...

Det ser ut som om Du haft en härlig dag. Ja, jag har gurkmeja i min ingefärsshot. Det ger lite extra sting åt det hela :)

Ulrika sa...

Fin dag men det låter lite för varmt för mig. Jag är nog en typisk svensk...jag gillar lagom, haha. :)

Kram!

Micke sa...

Lite avundsjuk på er värme! Här var smålöjliga 12 grader igår. Var det länge och väl idag med men steg väl till 16-17 när solen dök upp fram mot kvällen.

Versch sa...

Vilken mysig dag!

Vonkis sa...

Liiite för varmt för min del men med ac verkar det ju vara uthärdligt :-)

Anni sa...

Här är man ju lite glad om temperaturen går UPP till 22 grader ...

Ariella sa...

Kikar in på din efitdag