måndag 31 juli 2017

Tankar på höstsömnad

Det känns inte aktuellt att sy höstkläder just nu eftersom vi har runt 35 grader varmt. Men planeras ska det göras ändå. Jag tänker att jag ska hinna klippa till en del innan jag åker till Sverige nästa gång.
Huvudsaken att jag syr är kappan som jag ska sy i den marinblå yllecrepen jag köpte på marknaden i vintras. Kanske ska jag ha det ljusa tyget med prickar som foder. Kappan är en Quart Coat från Pauline Alice som jag efter lite justeringar tror ska passa mig bra. Kanske har jag inte dubbelknäppning utan bara en rad med knappar så att det blir en slags snedknäppning. Jag har tänkt ha klädda knappar. Den här ska jag sy på Sy-lanet som är i Skåne i mitten av september. Då borde jag kunna bli klar med den.
Det rödrosa mönstrade uppe till vänster är en Granville Skjortblus i libertytyg. Jag brukar alltid ha med minst en Granville i mina planer. Oftast blir det bara någon ärmlös sydd. Det är min favorit men jag vill gärna ha en med långa ärmar också. Får se om det blir den här gången.
Jag ska sy en långkofta, efter samma mönster från Knipmode, som två marinblå som jag redan sytt tidigare. Den blir sydd i mellanbrun linnetrikå som jag köpte på Skroten när jag var där.
I nedre raden är det en underklänning, BH och trosor. Jag skulle vilja sy det och jag har redan material och jag hoppas verkligen att det åtminstone blir en av varje.
Sista bilden visar en Laurel Dress. Jag har redan sytt en mörkgrön i siden men jag funderar på att även sy en Laurel blus efter samma mönster. Jag har många tyger som skulle passa till blus så det kanske blir en eller varför inte två. Om inte innan september är slut så i alla fall innan året är slut. Det kommer ju en vinterplan också efter denna.

Inga kommentarer :