lördag 22 juni 2019

En annorlunda midsommarafton

Idag är det dags att fota ett foto i timmen. Vi firar sista sommaren i Arles och i och med det den sista midsommaraftonen. Här är fredagen en helt vanlig fredag eftersom de firar S:t Jean den 23 juni. Det firandet är ganska likt vårt svenska midsommarfirande då de både plockar örter, tänder en eld och dansar ringlekar till folkmusik. Men som sagt, det är inte förrän på söndag. Fler som fotar sin dag en gång i timmen hittar du här
Denna veckan har vi besök av min äldsta dotter med familj så en hel del bilder blir på mina barnbarn. 
07.20 är barnbarnen på gång att leka lite
 08.30 sitter minstingen i mormors knä när jag tittar lite på datorn.
 09.50 är vi på väg till affären och skorna sätts på.
 11.00 fotar jag jordgubbarna vi köpte i butiken. Får se hur de smakar. De är från grannbyn men köpta i mataffären och de bästa gubbarna brukar finnas på marknaden men marknaden är inte förrän i morgon.
 12.00 har vi dukat fram sillunchen. Jag tog med mig matjessill från Sverige på senaste resan. Även om det finns sill på ikea är den som finns i Sverige godare.
 16.00 har jag hunnit förbereda maten för kvällen, vilat lite och nu sätter jag mig och målar om mina naglar.
 17.00 har vi ätit jordgubbar till mellis. De var inte så goda som de vi brukar köpa. Men i morgon köper vi en ny omgång på marknaden och hoppas att sorten Gariguette som är väldigt goda finns att köpa.
 18.00 sitter vi på torget och lyssnar på musik, dricker jos och pratar.
 19.00 är vi på väg hem igen men stannar till för att lyssna på en grupp som spelar på torget. Idag är det Fête de la Musique och massor med band och orkestrar spelar över hela stan.
 20.00 Det blev ingen bild på maten men när dottern med sambo gått ut på stan en stund och jag är barnvakt sitter jag på innergården och stickar lite.
22.00 Sitter fortfarande på innergården och har gått över till att spela lite Candy Crush och precis efter det här kom paret hem från sin promenad och jag gick och la mig.

2 kommentarer :

Vonkis sa...

Det går helt klart att fira midsommar i Frankrike också. Hoppas ni får äta godare jordgubbar idag.

Eva Lindén sa...

Hoppas du hittade godare jordgubbar dagen efter. Vad är det för app du har när du stickar?