söndag 2 juni 2019

Ett foto i timmen, typ

Idag är det dags att dokumentera sin dag i bilder en gång i timmen. Fler som gör det samma hittar du på ettfotoitimmen.se.
 Vi vaknade vid sju-tiden och två barnbarn är på besök. Det ena med sin mamma och det andra själv. Innan frukost hinner de leka och läsa lite i soffan.
 Vid halv nio har vi ätit frukost och förbereder oss för dagen.
 Vid halv elva är det dags för promenad. Den lilla vill inte hålla handen, därav den lite sura minen på den stora.
Vid halv tolv och en långpromenad har båda två somnat i sina vagnar.

Sen gick timmarna och jag glömde helt bort att fota när jag lagade mat, drack kaffe, puttade på gungorna m.m. m.m. och när de åkt hem vid halv tre-tiden sjönk jag ner i soffan en stund. Men nu ska jag försöka komma ihåg att fota resten av dagen.
Vid halv fyra är det verkligen dags att ta tag i disken från lunchen.
UPPDATERING: Trodde jag, tyvärr funkade inte diskmaskinen längre så disken fick vänta.

Vid halv fem är jag på väg för att hämta min robotgräsklippare från vinterförvaringen. Det blir en liten omväg för att hälsa på mamma en sväng också.
 Vid halv sju är jag hemma igen med Winnie som min robotgräsklippare kallas. Förra gången jag var i Sverige hann jag inte hämta den och nu är det skriande behov av att få igång den. Gräset är kanske inte knähögt, men inte långt ifrån. 
 Vid halv åtta håller jag på och plockar upp pinnar som ligger lite här och där i gräset. Fotar potatislandet som jag och äldsta dottern fixade i början av maj. Potatisen har börjat komma upp lite.
 Vid halv nio är jag klar med räfsningen och är på väg in. Fotar en blomma på äppelträdet. Den sista som är kvar och som det ser ut nu blir det en del äpplen även i år.
Strax innan tio är jag ute och tittar till gräsklipparen och hon står i laddstationen. På andra sidan vägen är det fullt med hästar eftersom grannen kommit igång med sina ridläger och hans 60 hästar går i hagarna i närheten av mitt. Som ni ser håller den vita syrenen på att slå ut just nu.
Nu ska jag gå och sova efter en intensiv dag och jag hoppas att diskmaskinen fungerar som vanligt i morgon bitti.


7 kommentarer :

Micke sa...

Kommer det funka med Winnie i knähögt gräs? Vi försöker ha det rätt då kort då vi kör igång..

Efwa - Medea sa...

Winnie är som en stridsvagn, hon klarar allt =D

Versch sa...

Kikar in på din dag. Så mysigt med de små på besök.
Du verkar ha haft en riktigt trivsam dag bortsett från den trasiga diskmaskinen.

Hanna sa...

Härligt med barnbarn på besök. Men usch vad trist att diskmaskinen lagt av.

Anni sa...

När jag ser dina barnbarn förstår jag varför du flyttat hem till Sverige igen. Men ändå. Sydfrankrike ... mmm ...

Efwa - Medea sa...

Anni: Ja, södra Frankrike är fantastiskt och jag är verkligen glad att vi bott där i 10 år. Men det är samtidigt slitigt att inte få vara på ett ställe utan flänga fram och tillbaka. Mamma blir sämre och sämre och det blir kortare och kortare perioder i Arles. Och när längtan efter ljuset i Provence blir för stor får vi helt enkelt åka dit på besök.

Razzy sa...

Härliga bilder på dina små hjärtan.