torsdag 18 juli 2019

En torsdag i Provence

Idag är det dags att fota en bild i timmen igen och fler som gör det hittar du på ettfotoitimmen.se.
Vaknade redan vid halv sju men inte för att det var för varmt utan för att fläkten blåste lite för svalt på mig. Lika bra att gå upp.
Vid halv åtta fick jag för mig att rengöra skinnsofforna. Vi brukar ha provencalska täcken över sofforna för att det inte ska kännas för svalt på skinnet. Men när vi flyttat till Sverige ska vi istället ha fårskinn på sittytorna har jag tänkt. Och det känns bra att ha rengjort sofforna innan flytten går.
Vid 09.40 testar jag ljudet på datorn eftersom jag ska vara med på en workshop kl.10
 Vid 10.40 pågår mötet för fullt, precis som en timme senare.
 Vid 12.40 blir det omelett till lunch
 Vid 13.40 fotar jag bordet för att skicka för att se om något av mina barn är intresserade av det. Vi har överskott på matbord efter flytten och tar inte med det här till Sverige om ingen är intresserad av det.
 Vid 14.40 håller jag på och flyttar ett domännamn till vårt nya webbhotell.
 Vid 15.40 ser mannen till att vi har en stunds semester på torget.
 Vid 16.40 gör jag en ny omgång skinnrengöring för att även göra rent soffa nummer två. Jag blandar en del olivolja, en del tvålflingor (jag river en olivtvål på rivjärn) och en del vatten. Allt blandas ihop till en sörja som gnuggas in i skinnet och efter minst en kvart (jag låter det sitta MYCKET längre) torkas det bort med ren trasa. Skinnet är rent och uppmjukat.
 Vid 18.40 syr jag några sömmar på en ny jumpsuit till mig.
 Vid 19.40 blir det middag på innergården där det fortfarande är väldigt varmt.
Vid 20.40 är vi inne igen och börjar titta på Jakten på lycka med Will Smith. En film som vi fick tips om i veckan. Men ävn om vi såg klart den var det väldigt mörk och sorglig. Egentligen ingen film som passar varken mig eller mannen. Men nu har vi sett den i alla fall.



4 kommentarer :

Micke sa...

Nästan så jag skulle testat nån dån där sörja på läderklädseln i bilen. Påminns det måste vara 4år eller nått sen jag gjorde nått sånt med färdiga flaskor från IKEA.

Anni sa...

Så härligt med blåregnet som blommar nu, mitt blommade redan i slutet av maj och remonterar inte. Blir alltid så lycklig när jag ser det blomma ute i Europa - plus att det doftar!
Tack för skinnrengöringsreceptet, det har jag genast skrivit upp. Haha, jag behöver bara ett skinn att rengöra ...
Jo, Under kastanjen ligger vid Brända tomten, helt rätt. Namnet fick det lilla torget efter att det hus som låg där brann upp. Huset var inte försäkrat och då gjorde inte brandkåren något (detta var förr i tiden). Efter branden beslutades det att man inte skulle bygga upp något nytt hus.

Paula sa...

Hej, så ambitiös du är som gör eget rengöringsmedel till skinnsofforna. Det såg nästan ut som vaniljpudding...
30 grader är på tok för varmt för mig men värmen är på väg även hit till Dalarna har jag sett i prognosen. Men sommaren är kort, det är bara att hålla ut.
Tack för titten, trevlig helg

Versch sa...

Tack för omtanken. Klarade mig trots allt bra efter vurpan även om det är extra ömt i kroppen idag. Skrubbsåren och blåmärkena försvinner väl så småningom.

Vad ambitiös du verkar ha varit idag!

Passar på och önskar dig en trevlig helg!