lördag 12 september 2020

Fredagsfrågor en lördag

Insåg när jag vaknade idag att jag inte svarat på fredagsfrågorna igår men här kommer mina svar. Fler som svarat hittar du hos Elisa. Frågorna denna veckan handlar om namn vilket jag tycker är intressant. 

Jag kallar mig numera Efwa men som liten hette jag Eva Maria som dubbelnamn utan bindestreck. och jag reagerar på båda namnen. De som kände mig när jag var liten kallar mig fortfarande EvaMaria. 
  • Har du eller har haft något smeknamn? 
    Mamma kallade mig Mia ibland men för övrigt har jag inte haft något smeknamn trots att mitt dubbelnamn var långt. 
  • Har du velat heta något annat? 
    När jag var liten ville jag framför allt ha ett "hemligt namn". Andra hade namn som ingen visste om men jag hette "bara" Eva Maria. 
  • Vet du vad ditt namn betyder? 
    Eva betyder nog livgivande moder m.m. och Maria hittade jag nu att betydelsen kan vara "rebellisk" och "önskat/efterlängtat barn". Det låter fint tycker jag. 
  • Finns det något namn som går igen i din släkt? 
    Maria hette min mamma och mitt femte barn fick det som ett av sina namn. Några andra i släkten har också Maria som andranamn så det kan vi väl säga "går igen i släkten".
  • Matchar ett namn med personligheten?
    Jag kan ibland säga att ett namn passar på en person men att det skulle "matcha personligheten" tror jag ändå inte på. 
En del personer är väldigt fästa vid sitt efternamn och tycker att det är en del av personligheten. Så är det inte för mig även om jag kanske ändrat personlighet under åren. Nu är jag inne på mitt fjärde efternamn och tycker att alla har passat mig och min personlighet bra. =D Två efternamn har jag gift mig till plus att jag hade ett som liten och mellan giftermålen bytte jag till mig ett -dotternamn. Men nu tänker jag fortsätta att heta samma resten av livet. Men vem vet, rätt som det är kanske jag byter igen. 

4 kommentarer :

Heidi sa...

Jag tycker att Efwa är en sådan vacker variant av Eva.

Paula sa...

Dig får jag skaka tass med, jag har också haft en hel hög med efternamn. Efter tredje äktenskapet tog jag tillbaka mitt eget släktnamn och när jag gifte mig fjärde gången behöll jag det. Lika bra det, för det äktenskapet höll inte heller, haha (nu kan jag skratta åt det, såhär sex år efter skilsmässan). När jag uttalar ditt fina namn har jag lust att lämna bort sista bokstaven, alltså säga EvaMari...men det är bara för att det är lite lättare tror jag.

Hanneles bokparadis sa...

kul om namn lever i släkten

Vonkis sa...

När min storasyster föddes fick hon heta Elisabeth i mellannamn, precis som gammelmormor, mormor och mamma. Det tyckte farmor (som var e väldigt speciell och otrevlig människa) var orättvist så jag fick både Elisabeth och Rut (efter farmor) som mellannamn. Då började farmor plötsligt prata vitt och brett om hur båda hennes barnbarn hade namn från hennes släkt för tydligen fanns det en Elisabeth även på hennes sida. Tack och lov fick mamma och pappa en tredje dotter och hon fick Elisabeth och Margit (efter mormor) i mellannamn.

Tänk att det kan bli så mycket bök på grund av mellannamn :-)