fredag 30 december 2016

Stickat

Det har inte blivit så mycket bloggat i december men livet utanför bloggen har tagit min tid. Inte allt är ljust även om jag inte skriver om det här. Julen däremot har varit fin och vi har umgåtts och ätit gott, precis som jag vill ha det. Året som kommer ska jag göra ännu mer så att mina hem inbjuder till att umgås och trivas tillsammans. Nu är jag tillbaka i Arles och ska fira nyår med mannen. Det ska bli härligt att bara vara vi två eftersom vi inte varit på samma plats under julen. 
Men nu ska ni få se ett par fina vantar jag stickat. Jag har teststickat ett par Lovikkavantar med twist. Det är Maria Jonsson/Enebymaria på Ravelry, som designat vantarna och mönstret kommer snart att släppas. Vantarna gav jag bort till ene svärsonen i julklapp och de verkade passa honom. 
 Mönstret på bården är stickat med vandrande maskor och inte broderat som på original-lovikkavantar. Både roligt att göra och vackert att titta på.
Jag stickade vantarna i stl. XL och de passade bra. Möjligtvis lite för lösa men N som fick dem var nöjd. 
På sista bilden syns den lite annorlunda tumkilen. Den kallas Indian thumb gusset (ravelrysökning) eller indisk tumkil om du hellre vill ha det på svenska. En lättstickad och fin tumkil med bra passform. Nu tänker jag leta fram garn och sticka ett par till mig själv också. Visst är det rätt att starta en nyårsstickning?? 

Inga kommentarer :