fredag 24 januari 2020

Förändringens tid

Från det ena året till det andra kan en inte veta vad som väntar framöver och 2019 har verkligen varit ett förändringens år. Det kommer även 2020 att vara men vad som händer framöver har jag koll på nu.
Tänkte visa en liten årsöversikt med en bild från varje månad. Hoppas du uppskattar det!
I januari var jag med några ur bästa sygruppen på Borås Textilmuseum och såg Balenciaga-utställningen. Det var verkligen kul att få se dessa plagg på nära håll även om vi inte vare sig fick eller kunde röra dem.
14 februari firade vi elvaårig bröllopsdag. För en gångs skull var vi på samma ställe så att vi kunde fira tillsammans.
I februari blommade busken Cognassier du Japon eller liten rosenkvitten som den kallas i Sverige. Den saknar jag att kunna titta på vid den här tiden.
I mars var jag i huset på landet och började gå igenom alla tillhörigheter inför flytten. Den här dagen gick jag igenom allt garn och skickade iväg en del som jag insåg att jag inte skulle göra något av ändå.
I april kontaktade vi mäklaren för att få ut vårt franska hus till försäljning. knappt tre veckor efter att mäklaren varit på besök var det sålt. Så skönt att inte behöva oroa sig för det eftersom vi bestämt oss för att flytta.
I april var jag även i Sverige och en helg sysslade jag med det jag gillar mest, att sy tillsammans med vänner.
I maj fyllde en av mina vänner 60 och vi var där och firade henne. L som fyllde sitter längst bak med mörkt hår och rosaorange blus. Grattis igen lilla du!
I slutet av juni fick mamma till slut som hon ville och hon slapp i från smärtan och fick till slut somna in. Trots att vi väntat på det så länge kändes det konstigt och gör fortfarande. Men hon kunde inte bli bättre och då känns det ändå viktigast att hon slipper lida.
I juli försökte jag andas och ta det lugnt trots allt jag skulle fixa med. Både inför vår flytt till huset på landet, flytten från huset i Frankrike och dessutom samtidigt ta hand om mammas dödsbo. Men såna dagar som på bilden känns det trots allt underbart.
I augusti insåg vi att vi kunde hitta svamp i närheten. Vi promenerade en hel del och fick både äta direkt och kunde frysa in en del.
 I september gick flyttlasset och efter att vi installerat oss i huset på landet åkte vi tillbaka för att lämna över huset till de nya ägarna. Detta är sista bilden jag tog när vi lämnade huset den 30 september.
 I oktober sken solen även i Sverige och jag gick mina promenader genom skogen. När mycket är kaos runtomkring är det fantastiskt att ha naturen så nära inpå.
I november kom det lite snö även om den försvann efter några dagar. Ville bara visa att det faktiskt varit lite snö trots att vintern inte varit helt normal.
I december hade jag en sydag tillsammans med mina sykompisar som jag lärt känna genom bästa sygruppen "Sy garderoben med en plan". Det är verkligen kul att sy tillsammans med andra.
Vad väntar nu? Jo i september, när vi åkte på vår roadtrip genom Sverige på väg mot vårt nya liv i Sverige, fick jag nys om att en tygaffär i Ulricehamn, Lindbo Textil, skulle stänga och jag hörde mig för om jag kunde ta över.
Och om ungefär en månad öppnar jag mitt Lindbo Textil eftr. i Liared, som ligger nära RV40. Jag bjuder snart in till invigningen och kommer att berätta om mina öppettider så att du som är i närheten kan komma dit och hälsa på. Jag kommer också att vara med på de olika syfestivalerna över Sverige även om den i Älvsjö nu i februari är innan jag öppnar, så den står jag över. Men i mars kommer jag att vara med på Kviberg i Göteborg och Syfestivalen i Malmö. Vi kanske ses där?!

PS. I somras pratade jag en del om att jag skulle komma igång med sykurser online och det har jag jobbat med sedan dess. Men nu lägger jag det lite på is för att komma igång med tygaffären. Men framöver kommer jag att starta webbshop, ha sykurser och syevent i affären och i framtiden troligtvis även sykurser online. Hoppas du hänger med på allt som händer i mitt liv.






1 kommentar :

Heidi sa...

Du har verkligen haft ett år med flera stora händelser! Men du verkar ha anpassat dig bra, och är redan igång med att planera och ordna för framtiden! Det skall bli jättespännande att följa!