tisdag 6 juli 2010

Babytäcke

Innan jag fick mitt första barn sydde jag det här babylapptäcket med amerikanska lapptäckstyger köpta på Kalikå i gamla stan. Det blev aldrig av att jag kviltade det och det har gått hur bra som helst att använda det ändå. MEN nu när täcket är ganska slitet och blekt i färgerna såg jag det som en bra sak att testa fri maskinkviltning på. Efter lite sökning på nätet fick jag lite tips hos Anna, och insåg att det är bara att sluta fundera och göra det. Sagt och gjort, igår satte jag i stoppningspressarfoten och spolade på sytråd som växlar i färg. Det är kvilttråd som jag vann i en tävling på sysidan förra året. 

Som synes är täcket väldigt blekt. Tyget längst ner till höger var mörkt marinblått med röda rosor på när jag sydde täcket och nu är det blekt ljusblått. 
Nu har jag testat i alla fall och är inte avskräckt utan inser att det är bara att sy på. Anna, som jag hittade infon hos, har någon slags kviltram med handtag som säkert är väldigt bra att ha för att föra fram tyget med men det funkade okej med bara händerna också. I alla fall på mitt första försök. 

Hos Anna hittade jag en länk till en annan tutorial för fri maskinkviltning. Där kan jag lära mig ännu mer.

Inga kommentarer :