fredag 9 juli 2010

Sommarläsning

I morse "läste" jag klart sista delen av fyra i serien om Kejsaren av Conn Iggulden. Jag har lyssnat på ljudböckerna eftersom jag kan sticka samtidigt. Böckerna handlar om Kejsar Julius Ceasar och eftersom han har anknytning till Arles där vi bor började jag lyssna på dem för ett bra tag sedan.
Det tar lite väl lång tid att lyssna på böcker men fördelen är ju att jag kan sticka samtidigt, vilket är värt mycket. När sista boken nu var klar funderade jag på vad jag skulle kunna läsa istället. Det är inte lätt att välja ut något när man läst om en så mäktig man. Men problemet löste sig själv.

Igår fick jag nämligen en lapp i postfacket att brevbäraren varit här med ett paket som tyvärr inte gick i springan och idag gick jag nästan helt oförstående till posten för att hämta mitt paket.
Jag öppnade det direkt när jag kom ut från posten för att se vad det var och det var min fina vinst från KnitterMarie. Tack snälla, och extra tack för att du skickade paketet till Frankrike så att jag kunde sätta igång att läsa med en gång.
Det var en stor härva blåklintsblått lammullgarn. Garnet har en härligt intensiv blå färg och en ljuvlig mjukhet. VAD ska jag hitta på av det?? Det får ligga ett litet tag så talar det nog om vad det vill bli. =)
Lösningen på mitt "vad-ska-jag-läsa-problem" var inslagen i paketet, en pocketbok av Kajsa Ingemarsson. Jag har redan satt igång och det verkar lovande. Nackdelen är ju bara att jag inte kan sticka samtidigt som jag läser men jag får väl läsa fort och växla mellan läsningen och stickningen.

3 kommentarer :

Liza sa...

Ljudbok! Det är det perfekta sättet, då kan man läsa och pyssla samtidigt. Jag har inte lyssnat på ljudbok så mkt förut, för jag somnade alltid. Men sen jag började lyssna samtidigt som jag syr har jag slukat hur många som helst :)

Anonym sa...

Jaa, det är verkligen synd att man inte kan läsa och pyssla med en massa annat samtidigt ;( t.ex läsa din blogg och sticka, det skulle jag vilja kunna göra ;) Tack för många härliga stunder.

Call design sa...

vad kul att du tycker om böckerna, var i onsdags på bokia och tittade på pocketböcker som kan läsas under sommaren och då rekommenderade de den serien. Vågade inte köpa mer än första boken. Men det verkar lovande.

Och Kajsas böcker är charmiga och bra att läsa. Vad skulle vi göra utan våra garner och böcker!