söndag 17 oktober 2010

Den ryska sammanfogningen

Fick ett tips för någon vecka sedan om ett sätt att foga ihop garner när det ena tar slut men för den delen även när man byter färg. Det var de Ryska sammanfogningen/Russian Join (ytterligare en länk). Jag har sett något liknande tidigare men tappat bort var så jag blev glad när jag hittade den här beskrivningen hos Ilkka.

När det gäller ullgarn brukar jag splitta garnet och foga ihop det med hjälp av tvålvatten eller saliv men för bomullsgarn tex. fungerar ju inte det. Men nu har jag ett starkt och enkelt sätt att fixa bomullen också. På bilden sammanfogning av garn i en virkad babyskallra.

5 kommentarer :

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Tack för tipset.
med hej fr. Koftan

sinneskatten sa...

Tack för tipset det ska jag prova.
Carina

Anonym sa...

Smart. Jag gillar den där typen av lösningar. Det är ju så tråkigt att fästa trådar i onödan. Tack, för tipset!

Pia sa...

Så fiffigt. Tack för tipset.

Anonym sa...

Visst är det smidigt. Jag använder den metoden hela tiden nu :)