söndag 27 februari 2011

Sådär ja!

 Nu är min Celery-kofta färdig och jag är supernöjd. Tur att jag la till lite på ärmarna, annars hade de blivit för korta. =)

Garnet drog ihop sig lite på längden, vilket jag hade glömt att notera men som väl är passar den ändå. 
 Jag tycker nog att koftan passar bättre till bara ett linne eller en t-tröja än till tunikan som jag från början sa att den skulle kombineras med. Men även jag kan ju ändra mig längs vägens gång. En bild får ni i alla fall på koftan över tunikan.
 Så här glad blev jag när jag äntligen fick ta bilderna med färdiga koftan. Som väl är är solen uppe länge här och det blev dagsljusbilder. Jag har fortfarande sol utanför mitt fönster och det är ljuvligt.
Så här ser den ut bakifrån. Jag ändrade lite på hur maskorna fördelades för ärmar och bakstycke. Jag tycker att raglansömmen kommer för nära ärmen som det är på mönstret och då ändrade jag det. Vilket iofs för med sig att mitt bakstycke är lite smalare än originalet och jag är dessutom bred över axlarna. Men jag är som sagt supernöjd och hoppas att jag snart sytt någon fin klänning att ha den till. Ett litet tag till kan jag ha koftan även i Provence innan det blir för varmt för ullkoftor men då får jag väl vänta tills hösten igen.
Det var pilligt att sy fast hakarna och hyskorna men det gick till slut. Undrar på vilket håll de egentligen ska sitta. Ska hyskorna ha öppningen utåt eller inåt och ska de sitta på höger eller vänster sida om man ser framifrån?
Någon som vet???

14 kommentarer :

Monica sa...

Så fin kofta i en grön skön färg.

disa sa...

Den vart superfin!! Och jag tycker att den passar finfint till klänningen med. =)

Anna Maria sa...

Så fin koftan blev, snygg färg och modell.

Tvärslå sa...

Jättefin kofta :)

sinneskatten sa...

Så snygg den blev och vilken härlig grön färg.

Knitarina sa...

Vad snygg den blev!
Riktigt fin färg också.

Kattis sa...

Superduperfin! :)

Det där om hyskorna, det undrade jag med...

Stickeri sa...

Snygg kofta!
Jag fattar inte... vad då hyskorna utåt eller inåt? Jo, jag vet hur man syr i hyskor. Vilken del är det du kallar hyska och vilken del kallar du hake?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Så fin den blev.
med hej fr. Tant kofta

Efwa - Medea sa...

Stickeri: Jag ska göra ett inlägg om hakar o hyskor. Självklart menar jag haken och borde visat en bild på den istället. =D

Otaliga projekt sa...

Fantastiskt fin kofta! Du är fin i grönt, så bra färgval.

Tina sa...

Men så fin den blev!!
Sitter så snyggt på dig. Jag har också stickat denna kofta, men blev inte nöjd med storlek och passform så den ligger inslängd i garderoben:-)

kråkspark sa...

Vilken jättefin tröja! En sån vill jag också göra!
För mig käns det nog bäst att haken sitte på höger sida och med kroken inåt. När jag tänker på gamla kläder som hade hyskor och hakar. Tänker mig att man lätt fastnar i kroken annars.

Eva i Stäket sa...

Kroken inåt så man inte fastnar i fungerar bäst för mig. Vilken sida tycker jag beror på vilken hand man vill knäppa dem med. För mig som är högerhänt skulle jag föredra haken på plaggets högra sida när jag har det på mig, men på gamla plagg är det säkert tvärtom enl. dåtidens svenska regler för herr- och damknäppning.
Jag hittade många roliga teorier om det på nätet: http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20051123/fraga-manolo-herr-och-damknappning/?page=1