måndag 3 februari 2014

Nytänd

 Det är såå befriande att göra en total rensning och ommöblering. Jag har, som jag skrivit om tidigare, helt gjort om min syateljé och det är fantastiskt skönt och gör mig verkligen sugen på att skapa ännu mer. Nu vet jag exakt var allt är och dessutom är allt samlat i hyllor istället för att stå på golvet. Klicka på övre bilden så kan du se hur det ser ut just nu. De två bilderna överst till vänster i collaget visar hörnan där jag tidigare både klippte till och hade mina två symaskiner. Nu är det tillklippningshörnan och ev. ska min stickmaskin få en permanent placering där på sikt. De andra bilderna visar hörnet med symaskiner och förvaringslådor, en annan bild vägghyllorna med tyger där de nedersta hyllorna hyser mönstertidningar, knappar, overlocktråd och lite annat smått och gott. Jag har även införskaffat en Råskog rullvagn där jag har de mest nödvändiga sakerna för sömnad och tillklippning.
Min tidigare syhörna
 Tidigare såg min syhörna med jämna mellanrum ut som här ovanför. Rörigt och alltför mycket prylar på en och samma plats. Nedanför kan du se hur det såg ut runt vävstolen, som stått i ett hörn
Runtomkring vävstolen
Nu är vävstolen nerplockad och vilar i ett rum vi inte använder så mycket. Någon gång kommer jag nog frakta tillbaka vävstolen till mitt svenska hem. Men inte i överskådlig tid. Och om jag skulle ändra mig och få för mig att väva är det enda jag ska syssla med så är det bara att montera ihop den igen.
Måste förresten tipsa om den allra bästa boken för att komma tillrätta med alla sparade saker och det är Rensa inifrån och ut av Julie Morgenstern. Tyvärr är boken slut på svenska men den finns i en ny upplaga på engelska och jag gissar att flera bibliotek har den så att den går att låna.

2 kommentarer :

Missen sa...

Vad fint du har fått det, bra jobbat/ marie

Catja sa...

Håller verkligen med dig om hur skönt det är att få rensat ut och kastat onödiga saker. Vi har flyttat några gånger de sista tio åren och den sista flytten bestämde vi oss för att verkligen slänga allt vi inte använde. Vände och vred på varenda pinal ihop och ställde oss frågan: kommer vi att använda denna? Det som blev blankt nej och det som vi tvekade på åkte ut. Möbler också! :) Nu skulle man ju kunna tro att man köper på sig en massa nytt igen men det har inte blivit så. Har liksom inte känslan av att vi behöver något. Ett rum ska renoveras klart och då får det förstås bli lite möbler men i övrigt behövs ingenting. Vi människor är ekorrar i större format! :)