torsdag 15 maj 2014

Maj månads miljöutmaning

Denna månadsutmaning handlar om att göra tvätten till en medveten handling i hushållet
För att klara utmaningen ska man:

1. Minska antalet tvättar som görs i hushållet under en normal månad med 20 %. Försök räkna ut vad du tror är en genomsnittlig månad och dra av 20 %.
Det är väldigt svårt att uppskatta hur många maskiner vi tvättar på en månad. Men eftersom vi även tvättar "jobbtvätt" i vår privata maskin, lyckas jag ibland stoppa i även lite av vår privata tvätt när jag tvättar gästernas lakan och handdukar. Vi själva tvättar kanske 8-9 maskiner i månaden beroende på årstid. I sommarens hetta är det i stort sett omöjligt att använda en överdel mer än en dag. I 40 graders värme svettas man ju oändligt mycket (juli-sept). Men på vintern går det förstås att använda ett plagg mer än en gång. Men vid minsta antydan till svettlukt åker det i tvätten. Det är nog bland det värsta jag vet när folk luktar svett och tyvärr är det alltför vanligt. Kanske mer förklarligt när man bor i ett varmt klimat, men även i Sverige luktar alltför många människor illa. Visst kanske de är mer miljövänliga, men för mig som är väldigt doftkänslig är det hemskt. Vi ska iallafall minska antalet privata maskiner till max 6.
2. Bara tvätta fulla maskiner. Jag "tror" att jag alltid tvättar fulla maskiner men så är det antagligen inte. I och med den här utmaningen ska jag verkligen se till att de blir helt fulla men inte överfulla, eftersom jag märkt att tvättmedlet inte sköljs ur ordentligt. Inte kul att se tvättmedelsrester på den torra tvätten.
3. Byt till miljövänligt tvättmedel, och se till att det är fritt från fosfater, zeoliter och EDTA. När jag tittar på det tvättmedel vi har just nu ser det okej ut även om jag inte tror att det är så. Det är möjligt att man inte skriver ut innehållet på samma sätt i Frankrike för det ser ut som en undermålig innehållsbeskrivning. Men det är dags att köpa nytt så nu ska jag verkligen titta noga på de olika medlen i affären för att se om jag hittar något som tydligt anger att det är miljövänligt. Hittade en fransk sida, Greenwez.com, där jag visst kan handla allt jag behöver och nu har jag beställt ett tvättmedel därifrån.
4.Använd inte sköljmedel, om man behöver något som mjukar upp kan man använda en liten, liten mängd ättika i stället. Jag slutade använda sköljmedel för evigheter sedan, >20 år sedan, när jag insett hur det belastade miljön.
5.Undvik kemtvätt helt. Det är ytterst sällan vi kemtvättar, men de gånger jag köpte kavajer på secondhand som varit solkiga har jag lämnat in dem på kemtvätt. Men nu i maj kemtvättar vi inget.
6. Kolla upp vilken hårdhet ditt vatten har och se till att dosera rätt därefter. Vi har verkligt hårt vatten och får använda speciella tabletter tillsammans med tvättmedlet för att det ska fungera och för att maskinen ska hålla längre. Jag använder det inte i varje tvätt men i varannan, var tredje ungefär.
7. Undvika torktumlaren och lufttorka tvätten inne eller ute. Vi har ingen tumlare (inte i något av hemmen) och hänger tvätten på torkställning ute eller inne året runt.

Inga kommentarer :